Derin deniz haritalama şirketi Magellan, 2022 yılında gerçekleştirdiği çalışma ile Titanik’in dijital ikizini oluşturarak tarihi geminin batış anına dair yeni ve çarpıcı bilgiler elde etti. 715 bin fotoğraf ve milyonlarca lazer ölçümünden oluşturulan üç boyutlu model, geminin yalnızca 10 santimetre genişliğindeki yarıklardan su alarak battığını ortaya koydu.
Açık buhar vanası, fedakarlığı gözler önüne serdi
Titanik belgeseli için geliştirilen dijital modelleme sürecinde, açık durumda bulunan bir buhar vanası ve çökmüş kazan yapıları, gemideki işçilerin son ana kadar görev başında olduğunu kanıtladı. Araştırmacılar, kazan dairesinde çalışan bu kişilerin geminin ışıklarını açık tutarak kurtarma operasyonunun başarılı olmasını sağladığını belirtti.
Su altı robotları tarihi aydınlatıyor
"Romeo" ve "Juliet" isimli sualtı robotları, batığa gönderilerek 715 bin fotoğraf çekti ve milyonlarca noktanın lazer taramasını yaptı. Bu detaylı görüntüler, daha önce fark edilemeyen ince yarıklar ve okyanus sedimentleri altında kalan hasar izlerini görünür hale getirdi. Araştırmalar, bazı yarıkların yalnızca A4 kağıdı boyutunda olduğunu ve bu boşluklardan giren buz parçalarının yolcu kabinlerine kadar ulaştığını ortaya koydu.
Parks Stephenson: “Botlar o ışıklar sayesinde indirildi”
Titanik tarihçisi Parks Stephenson, kazan dairesinde çalışan mürettebatın fedakarlığını şu sözlerle anlattı:
“Eğer bu insanlar o ışıkları açık tutmak için çalışmasaydı, filikalar karanlıkta indirilemezdi. 700’den fazla insanın hayatı bu sayede kurtuldu.”
3D modelleme ile tarihe ışık tutuldu
Uzmanlar, Titanik'in hasar aldığı bölgelerin birçoğunun sadece dijital modelleme ile tespit edilebildiğini vurguladı. Geminin alt kısmındaki yapısal bozulmaların ve hasarların, bugüne dek bu kadar detaylı şekilde belgelenmediği ifade edildi. Dijital modelleme, yalnızca tarihsel bir belge olmanın ötesinde, tarihin akışını değiştiren insan hikâyelerini de yeniden gözler önüne serdi.