© Muhalif 2024

Bankaların şube sayıları azalıyor

Bankacılık sektöründe şube sayısı baz alındığında büyük bir düşüş yaşanıyor. Bugün gelinen rakamlar 2012 seviyesine dönüldüğünü gösteriyor. Özel bankalar tarım ve girişimciliğe odaklanan yeni şubeler açarken şubeleşme trendini sürdüren bankalar olarak ise yalnızca kamu ve katılım bankaları kalmış durumda.

Sadece Türkiye’de değil dünyada da bankaların, dijitalleşmeyle birlikte gün[1]lük işlemlerde fiziksel şubelere olan ihtiyacı azalıyor. Bir yandan personel giderleri, kira gibi artan maliyetlerle başa çıkmak adına konsolide edilen şubeler, diğer yandan da “işlem merkezi” konumundan “danışmanlık” noktaları haline dönüştürülüyor. 

BDDK TBS Göstergeler Raporu’na göre 2022 sonunda katılım bankaları dahil sektörde şube sayısı, 11 bin 34’tü. Bu yılın ilk çeyreğinin sonunda bu sayı, az bir artışla 11 bin 60 oldu. Bu, bankacılıkta şube sayısında 2012 yılına geri dönüldüğünü gösteriyor. Gerçekten de 2015 yılında 12 bin 269 ile zirve yapan şube sayısı, özellikle pandeminin etkisiyle 2021 sonrasında 11 bin bandında hareket ediyor.

Capital Dergisi’nin Ağustos sayısında derlenen habere göre şube sayısının yakın gelecekte nereye gideceğini okumak için birçok faktöre, özellikle de yeni şube akımına bakmak gerekiyor. Özel bankalar tarafında şubede optimum sayılara gelindiği görüşü hakim. Artık bankalar mevcudu koruyarak rekabette öne çıkmaya çalışıyor. Ayrıca uzmanlaşmış şubeler devreye alınarak katma değerli işlere yönelme eğilimi dikkat çekiyor. 

UZMANLAŞMA STRATEJİSİ 

Son iki yıldır bankacılıkta farklı alanlarda uzmanlaşmış şubeler açılıyor. Özel bankaların başlattığı bu strateji, BCG Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Burak Tansan’ın değindiği gibi uzaktan müşteri ediniminin yaygınlaşması ve bireysel bankacılıkta yaşanan yoğun rekabet sonrası tüzel müşterilerin özel ihtiyaçlarına daha iyi cevap verebilecek şubeler açarak sektörde fark yaratma amacını taşıyor.

Bu alanda örnek oyunculardan biri Türkiye İş Bankası. Bu dönüşümün ilk örneklerini tarım ihtisas şubeleri ve girişimcilik şubelerini hayata geçirerek veriyor. İş Bankası, “İlk girişimcilik şubemizi İstanbul’da İş Kuleleri’nde Aralık 2021’de, ikincisini İzmir’de İZQ Girişimcilik Merkezi’nde Kasım 2022’de hayata geçirdik. Ayrıca tarım, teknoloji ve finansı bir araya getirdiğimiz tarım ihtisas şubelerinin ilkini, geçtiğimiz yıl Manisa Saruhanlı’da açtık. Bugün itibarıyla 24 adede ulaştı” açıklamasını yapıyor. 

DenizBank’ın da tarıma özel 75 Yeşil Damla ve KOBİ odaklı 41 “Büyük İşletmeler” şubesi bulunuyor. 

QNB Finansbank Bireysel Bankacılık ve İşletme Bankacılığı Genel Müdür Yardımcısı Enis Kurtoğlu, toplam 436 şubede tüm müşteri ihtiyaçlarına bütüncül hizmet anlayışıyla cevap verdiklerini aktarıyor ve “229 şubemizde üst gelir segmenti ve özel bankacılık müşterilerimiz yatırım ürünlerinde uzmanlaşmış ekiple işlemlerini gerçekleştiriyor. Tarımsal üretimin yoğun olduğu 7 bölge müdürlüğümüz altındaki 30 şubemizle de çiftçi müşterilerimize sade süreçlerle hizmet sunuyoruz” diyor. 

Şube stratejilerinin dönüşen tutum ve ihtiyaçların paralelinde değiştiğini aktaran ING Türkiye Bireysel Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı Ozan Kırmızı, “Bazı şubelerimizin konseptini değiştirerek ekspres şube olarak adlandırabileceğimiz konseptle hem müşteri memnuniyeti hem verimliliğin artmasını hedefliyoruz” diyor.

Aktif Bank da ağırlıklı olarak kurumsal, yatırım bankacılığı ve özel bankacılığa odaklanıyor. Aktif Bank Genel Müdürü Ayşegül Adaca, “Özel bankacılıkta müşterilerimizin yatırım tercihlerini, risk algılarını dikkate alarak, kişiye özel en iyi hizmeti veriyoruz” diyor.

İçeriğin geri kalan kısmını Capital Dergisi Ağustos sayısından okuyabilirsiniz.

İlginizi Çekebilir

TÜM HABERLER