Çalışanlar farklı disiplinlerden bihaber mi? Yoksa tüm işler işçilere mi yıkılmaya çalışılıyor?
M. ÖZELBir gazete yazarının iş hayatına dair sosyal medya hesabından yaptığı paylaşım dikkatleri çekti. Paylaşımda tartışmaya açılan konu, ‘gençlerin farklı disiplinlerden bihaber olarak iş hayatında yer almalarıydı…
Oğuz Büber - Muhalif Analiz
Paylaşımda yazarın zincir restoranlardan birinde çektiği görüntü yer alıyordu. Videoda odaklandığı kişi ise kuruluşun genel koordinatörü idi. Dikkat çekmek istediği yer ise koordinatörün restaurantta yoğunluk yaşanmasından dolayı eline faraşı ve süpürgeyi alıp tüm restoranı süpürmesiydi.
Kişiye dair bilgi de veren yazar; şu an genel koordinatör olan şahsın 22 sene önce bulaşıkçılıktan başlayarak bugünlere geldiğini söylüyor.
Yazar değinmek istediği konuyu ise kendi ifadesiyle şöyle açıklıyor:
“Şimdilerde gençlere pazarlanan ‘iş tanımının dışına çıkma, görev tanımın belli olsun’ fikri. İyi güzel de, bugün başarılı olarak gördüğümüz insanlar yeri geldiğinde her türlü pozisyonu üstlenmiş, zorluklardan böyle çıkmış insanlar.”
İş tanımının dışına çıkmayanları ise; “Tek bir konuda derinleşiyor ama farklı disiplinlerden bihaber yetişiyor” olarak tanımlıyor.
Görev tanımının dışına çıkmayan çalışanların ise çok yönlü nasıl gelişeceğini sorguluyor.
Paylaşımda Mall of İstanbul’daki Kadırgalı restoranından bahsediliyor. Bahsedilen kişi ise Aydın Akbulut. Şunu belirtmemiz gerekiyor ki: Yazar, ilgili markanın haberi olmadan paylaşımı yaptığını ifade ediyor. Ancak paylaşımın hiç de öyle görünmediğini söylemek gerekiyor.
Önemli Not:
Dün kaleme aldığım bu yazının ardından paylaşımın sahibi Ömer Bey tarafıma ulaştı. Metinde, “Yazar, ilgili markanın haberi olmadan paylaşımı yaptığını ifade ediyor. Ancak paylaşımın hiç de öyle görünmediğini söylemek gerekiyor.” şeklinde fikrimi belirtmiştim. Kendisi durumun öyle olmadığını kanıtlayacak nitelikte Aydın Bey ile ilişkilerine ve yaptığı paylaşımın öncesine dair bilgi ve belge paylaşımında bulundu. Benim benzeri paylaşımlar hakkındaki düşüncem baki kalsa da, Ömer Bey’in doğru söylediğini ve Aydın Bey’den habersiz bir şekilde paylaşımı yaptığını sizlere aktarmak durumundayım.
3.01.2024
Olayın özelinden genele gitmek daha doğru olur diye düşünüyorum.
Genel koordinatörün orada sergilediği davranış iyi niyetli olabilir. Fakat dışarıdan bakıldığında ‘ne kadar da alçakgönüllü bir davranış’ denilmeyecektir. Çünkü bu durum çevrenizde gördüğünüz ihtiyacı olan birine yardım etmek gibi insani bir durum değil. Siz kurumsal bir işletmesiniz ve iş bölümleriniz var. Eğer o anda restoranda temizlik işini yapacak bir eleman yoksa en büyük hata önce restoran müdürüne ardından genel koordinatöre aittir. Yani orada o işi yapacak eleman eksikliğiniz var demektir. Bu; daha az çalışanla tüm işleri halletmeye çalışmaktan kaynaklanıyor da olabilir, işe aldığınız çalışanların görevlerini eksik yerine getirmesinden de kaynaklanıyor olabilir.
Yazarın paylaşımla ilişkilendirerek bahsettiği ‘işçilerin tek bir konuda derinleşmesi ancak farklı disiplinlerden bihaber yetişmesi’ düşüncesinin ise restoranın genel koordinatörünün sergilediği davranışla doğrudan bir ilişkisi yok.
Bir çalışan yeri süpürebilince mi farklı disiplinleri de öğrenmiş olacak?
Söylemin alt metninde verilmek istenen mesaj aslında şu:
‘Bakın bir kurumun genel koordinatörü bile her işi yapmak durumunda kalıyor. Siz daha yeni işe başlamış ya da başlayacak çalışanlar ben şunu yaparım bunu yapmam, görev tanımımın dışına çıkmam gibi şeyler deme şansınız yok.’
Genel koordinatör bir defaya mahsus bunu yardım olarak ya da çalışanların eksikliği bulunduğunu göstermek için yapmış olsun. Düzenli olarak bu işlemi yapacak olması size mantıklı geliyor mu?
Fakat bir servis elemanı o işlemi yaptığında artık düzenli olarak yapması beklenecektir ve görevi olmayan bir işi yapmak zorunda kalacaktır.
Kişinin mevkisi açısından bakarsak ise genel koordinatör; kurumla ilgili çok daha kritik ve radikal kararlar alması, kurumu ileriye götürecek fikirlere imza atması gereken bir pozisyon. Ama vaktini kuruluşun en alt kademesindeki çalışanın işlerini de yaparak harcıyor. Bu açıdan baktığımızda da kurumun yararından çok zararına çalıştığı söylenebilir. Çünkü kuruluş kendisine genel koordinatör görevi için maaş ödemesi yapıyor, temizlik elemanı değil…
Farklı disiplinler öğrenmek çalışan açısından da faydalı olacaktır doğru. Ama karşılığı ne olacaktır? Bu da merak konusu…
Herkesin bu konu hakkındaki görüşü farklı olacaktır. Peki, siz ne düşünüyorsunuz?
İlginizi Çekebilir