Reklam Kurulu, 16 Ocak’taki toplantısında, tüketicileri aldatan ve yanıltan reklamlar ile haksız ticari uygulamaları inceledi. Toplantı sonucunda, 189 dosyadan 188’inin mevzuata aykırı olduğu tespit edildi. Bu dosyalar hakkında 29 milyon 136 bin 384 lira idari para cezası ve reklam durdurma cezaları uygulandı. Ayrıca, 10 dosya için erişim engeli tedbiri kararı alındı.
İhlallerin Detayları
Aldatıcı reklamlar ve yanıltıcı ticari uygulamalar nedeniyle, Kurul daha önce de 277 milyon lira üzerinde ceza uygulamıştı. Bu ay yapılan incelemeler, finansal piyasa reklamlarına yönelik yeni düzenlemeleri de gündeme getirdi. Özellikle, “yeşil kredi” ve “yeşil taşıt kredisi” gibi çevre dostu kredi reklamlarında, faiz oranı ve ücret muafiyeti gibi avantajlardan bahsedilirken bu avantajların yeterince açıklanmadığı ve gerçek maliyetlerin gizlendiği belirtildi.
Bankalar Hakkında Cezalar
10 banka hakkında çevreye duyarlılıkla ilgili yanıltıcı reklamlar nedeniyle reklam durdurma cezası verildi. Ayrıca, reklamlarında faiz ve ücret bilgilerini eksik veren bir finansman şirketine ait kampanya da durduruldu. Bu reklamda, krediye dair katılım ücreti gibi masraflar ve yıllık maliyet oranı bilgileri ana mesajda yer almadığı için tüketicilerin gerçek maliyetten habersiz bırakıldığı ifade edildi.
Yeni Düzenlemeler
Kurul, kredi reklamlarında tüm ücret, komisyon ve masrafların açıkça belirtilmesi gerektiği kararına vardı. Böylelikle, tüketicilerin en uygun kredi teklifini seçmesi ve sektörde adil rekabetin sağlanması amaçlanıyor. Ayrıca, çevre duyarlılığına dikkat çeken reklamlarda gerçek dışı etkiler yaratılmaması gerektiği vurgulandı.