1915 Çanakkale Köprüsü, Türkiye'nin Çanakkale ilinin Lapseki ile Gelibolu ilçeleri arasında bulunan asma köprüdür. Çanakkale Boğazı'nın ilk ve Marmara Bölgesi'nin beşinci asma köprüsüdür. Malkara-Çanakkale Otoyolu'nun bir parçası olan köprü, 18 Mart 2022'de hizmete girdi. 2.023 metre orta açıklık uzunluğu ile Japonya'daki Akashi Kaikyō Köprüsü'nü geçerek dünyanın en uzun asma köprüsü olmuştur.
Köprüye dair insanların akıllarına birçok soru geliyor. Haberimizde soru cevap şeklinde bu konuya değiniyoruz.
Köprüyü kim yaptı?
Köprü, yap-işlet-devlet modeliyle Daelim-Limak-SK-Yapı Merkezi’nden oluşan ortak girişim grubu tarafından inşa edildi. Firmaların ikisi Türkiye, ikisi Güney Kore’den.
İşletme süresi ne kadar?
Yüklenici firma, süresi 16 yıl iki ay 12 gün olarak belirlenen proje kapsamında köprüyü 11 yıl boyunca işlettikten sonra Karayolları Genel Müdürlüğü’ne devredecek.
1915 Çanakkale Köprüsü ne kadara mal oldu?
Erdoğan, projenin maliyetini 2 milyar 545 milyon avro olarak duyurdu. Ancak Limak tarafından bu rakamın 3,1 milyar avroyu bulduğuna dair açıklama bulunuyor.
Köprünün yapımı kaç yıl sürdü?
Yapımı 5,5 yıl olarak planlanan köprünün inşaatı dört yılda bitti.
Köprü hangi anlamda rekor kırdı?
Köprü 2 bin 23 metre orta açıklığıyla rekor sahibi. Üçer şeritli köprünün toplam uzunluğuysa 4 bin 608 metre. Köprü ayrıca 318 metre yüksekliğindeki kuleleriyle dünyanın en yüksek kulelerine sahip asma köprüsü.
Geçiş ücreti ne kadar?
Köprünün ücreti daha önce 15 avro (245 TL)+KDV olarak duyurulsa da açılışta rakam 200 TL olarak verildi.
Feribot ücretleri ne kadar?
Çanakkale-Kilitbahir: 95 TL
Çanakkale-Eceabat: 107 TL
Gelibolu-Lapseki: 107 TL
Ne kadar araç geçiş garantisi verildi?
1915 Çanakkale Köprüsü için hazine garantisi verilen araç sayısı yıllık 16 milyon 425. Bu günlük 45 bin araca denk geliyor. Feribot işletmecisi GESTAŞ’ın taşıdığı günlük araç sayısıysa 9 bin 500 civarında.
Hükümetin hesapladığı tasarruf, muhalefetin hesapladığı zarar ne kadar?
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu’na göre iki kıtayı altı dakikada birbirine bağlayan köprüyle yıllık 465 milyon liralık zaman tasarrufu, 102 milyon liralık da akaryakıt tasarruf sağlanacak.
Hükümetin hesabına göre köprünün varlığı 567 milyon liralık tasarruf anlamı taşıyor. Muhalefete göre köprüdeki geçiş ücretlerinin avroya endeksli olması en büyük sorun. Mart 2018’de 4,80 olan avro kuru bugün 16 liranın üzerinde.