İstanbul
Orta şiddetli yağmur
7°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
35,4679 %-0.04
36,6762 %0.23
3.511.629 %2.251
3.057,91 0,15
Ara
MUHALIF GAZETECILIK EKONOMİ Akaryakıt sektöründe akreditasyon krizi

Akaryakıt sektöründe akreditasyon krizi

Sektör kaynakları, EPDK tarafından şu ana dek akredite edilen firmaların, bütün dağıtım şirketlerine hizmet vermeye yetmeyeceğini aktardı

Akaryakıt dağıtımında genel iş akışının kontrol ve idaresini sağlayan entegre sistem olan otomasyon sistemleri konusunda yalnızca EPDK tarafından akredite edilen firmaların yetkilendirilmesi bazı istasyonları zor durumda bıraktı. Akaryakıt sektörü kaynakları söz konusu istasyonların kapanmayla karşı karşıya olduğunu ifade ederek "Orada çalışanların mağdur olması gibi bir çok sorun gündeme gelebilir" diye konuştu.

Aynı zamanda yakıtların EPDK tarafından izlenmesi ve kayıt altına alınmasını da sağlayan otomasyon sistemleri konusunda  1 Ocak’tan itibaren yalnızca akredite firmaların faaliyet yürütmeye başlaması nedeniyle bu firmaların talebe yetişemediği bildirildi.

Geçtiğimiz aylarda yapılan kanuni düzenlemelerle yetki belgesi bulunmayan otomasyon firmalarının piyasada faaliyetlerde bulunmaları engellendi. Karar 1 Ocak 2022’den itibaren yürürlüğe girdi. Karara göre mevzuata aykırı faaliyette bulunan otomasyon firmalarının bu tarihten sonra idari para cezası ile cezalandırılacağı belirtildi.

5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu’nda 2021 yılının nisan ayında yapılan değişikliğe göre, dağıtıcı lisansı sahibinin yalnızca EPDK tarafından yetkilendirilen tüzel kişiler aracılığı ile denetim sistemini kurup uygulaması öngörüldü. Kanunun ilgili maddesinde denetim sistemini kuracak ve uygulayacak tüzel kişilerde aranacak idari, mali ve teknik şartlar ile bu tüzel kişilerin hak ve yükümlülüklerin ise EPDK tarafından tarafından belirleneceği bildirildi.

Ancak EPDK’nın akredite firmaları yakın zamanda açıklaması ve akredite firmaların talebe yetişememesi akaryakıt dağıtım şirketlerini zor durumda bıraktı. Kararın yürürlüğe girmesinden itibaren pek çok akaryakıt dağıtım şirketinin çalışacak yetkili firma bulmakta zorlandığı öğrenildi. Piyasada az sayıda yetkili firma olduğu için akredite otomasyon firmalarının Türkiye’deki dağıtım firmalarının yüküne yetişemediği ve çeşitli gerekçelerle bu şirketleri geri çevirdiği bildirildi.

akaryakıt sektörü kaynakları, piyasada akredite edilen 5 firma olduğu ve birinin devlete çalıştığı için yalnızca 4’ünün akaryakıt dağıtım şirketlerine hizmet verdiği bilgisini aktardı.

"Yalnızca 5 firma var"
Otomasyon firmalarının uzun zamandır çalıştığını belirten kaynaklar, EPDK’nın yaklaşık bir hafta-on gün içinde akreditasyon işlemlerini tamamladığını ve şuan piyasada yalnızca 5 firma olduğunu belirtti.

Özel dağıtım şirketlerine hizmet veren 4 şirket var. Bu şirketlerden bir tanesi 1 ay önce, geri kalanlar ise birkaç hafta önce akredite edildi. Şu an için iş yükü olarak bu firmalar mevcut sistemdeki bütün dağıtım şirketi ve bayilere hizmet veremeyecek durumda.

"Çalışanlar dahil herkes mağdur olacak"
Sektörün sürenin uzatılması yönünde beklentisi olduğunu aktaran bir kaynak, akaryakıt istasyonlarının kapanması halinde pek çok kişinin mağdur olacağını belirterek şunları söyledi:

“Bu firmalara gidildiğinde kimisi, ‘iş yükünden dolayı alamıyoruz’, kimisi, ‘hemen sözleşme imzalayıp işe başlayamıyoruz’ diyor. Dolayısıyla bir maddi imkansızlık söz konusu. Böyle bir durumda da istasyonların ve dağıtım şirketlerinin lisansının iptali veya askıya alınması gündeme gelecek. Bu durumda istasyonların kapanması, orada çalışanların mağdur olması gibi bir çok sorun gündeme gelebilir. Sürenin uzatılması gerekiyor.”

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *