İstanbul
Orta şiddetli yağmur
7°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
35,4679 %-0.04
36,6762 %0.23
3.511.629 %2.251
3.057,91 0,15
Ara
MUHALIF GAZETECILIK EKONOMİ Hızlı tren itirafı: Maliyeti kaç milyara çıktı?

Hızlı tren itirafı: Maliyeti kaç milyara çıktı?

Yüksek Hızlı Tren (YHT) projelerinde toplam 36,5 milyar TL olan maliyetin 2021 yatırım programında 133,9 milyar TL’ye çıkmasının ardındaki gerekçe plansızlık çıktı.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Ankara-İzmir, Bandırma-Osmaneli, Adana-Gaziantep, Yerköy-Kayseri, Gebze-Halkalı, Aksaray-Yenice YHT projelerini Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları’ndan (TCDD) alarak Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü’ne (AYGM) devretmişti.  

Bu süreçte ortaya çıkan rekor orandaki maliyet artışları ise CHP Başkan Yardımcısı Ahmet Akın tarafından Meclis gündemine getirilmişti. Akın, projelerin maliyetinin neden 36,5 milyar TL’den 133,9 milyar TL’ye çıktığını Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na sormuştu. 

Bakanlık’tan verilen yanıtta Türkiye genelindeki ilgili YHT hatlarının TCDD bünyesindeyken yatırım programında yalnızca altyapı işleri bulunduğu belirtildi. Yanıtta, AYGM uhdesinde sözkonusu hatların üstyapı işleri, elektrifikasyon-sinyalizasyon işleri, gar tesislerini teşkil etmek ve şehir merkezi geçişlerindeki konvansiyonel hatların şehir dışına taşınmasının da bulunduğu ifade edildi. Yanıtta, YHT hatlarındaki katlanan maliyetlerle ilgili, “Artış değil, kapsam farkı söz konusudur” denildi.

‘KAMU ZARARINA YOL AÇACAK’

CHP’li Akın, Bakanlığın YHT hatlarında yaşanan olağanüstü maliyet artışına plansızlığın neden olduğunu kabul ettiğini belirterek, “Bakanlığın verdiği yanıt, iktidarın Türkiye’yi yönetemediğinin açık bir itirafı. YHT hatlarıyla ilgili eksik planlama yapılmış. Eksikler, 2021 yatırım programında maliyetlerin katlanmasına neden oldu. Bu durum öngörüsüzlüğün ve plansızlığın göstergesi. Son bir yılda döviz kuru arttı, yurt dışı kredi maliyetleri yükseldi. 2020 programındaki eksik planlama kamu zararına yol açacak” dedi. 

Erdem Sevgi/Cumhuriyet


 

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *