İstanbul
Orta şiddetli yağmur
7°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
35,4863 %0.01
36,5949 %0.01
3.429.900 %0.29
3.064,76 0,37
Ara
MUHALIF GAZETECILIK EKONOMİ İnternet alışverişinde bazı ürünlerin iade hakkı kaldırıldı: Curcuna bizi bekliyor

İnternet alışverişinde bazı ürünlerin iade hakkı kaldırıldı: Curcuna bizi bekliyor

Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mahmut Şahin, 1 Ocak 2025'ten itibaren yürürlüğe giren ve internet alışverişi yapan herkesi ilgilendiren yönetmelik değişikliği hakkında uyarıda bulundu. Akıllı saatler, cep telefonu, tablet, bilgisayar ve motosiklet gibi ürünlerde vazgeçme hakkının kaldırıldığını belirten Şahin, "Telefon siparişi verdiniz, oyuncak telefon geldi. Bunun iadesi yok" sözleriyle yaşanabilecek sorunların altını çizdi.

Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mahmut Şahin, yeni yılda yürürlüğe giren yönetmelikle, akıllı saatler, cep telefonu, tablet, bilgisayar ve motosiklet gibi ürünlerde 15 günlük iade hakkının kaldırıldığını belirtti. Şahin, söz konusu değişikliğin, özellikle yanlış ürün gönderen satıcılarla ilgili büyük mağduriyetlere ve hak kayıplarına yol açacağına dikkat çekti.

Yeni yönetmelikle birlikte tüketiciler artık yalnızca ürünün kusurlu olması durumunda iade yapabilecek. Ürünün yanlış gelmesi veya beğenmemesi durumunda ise iade hakkı bulunmayacak.

"Curcuna bizi bekliyor"

İnternet alışverişi yapan tüketicilere yönelik düzenlemenin yol açabileceği sorunların altını çizen Şahin, iade hakkı iptaline yönelik değişikliğin 2025'te yürürlüğe girmek üzere 1,5 sene önce yapıldığını açıkladı.

Alınan karara itiraz etmek üzere açtıkları davanın halen sonlanmadığını belirten Şahin, "Tüketiciye bu düzenlemeyle büyük bir yük bindiriliyor. Bu, yürürlüğe 1 Ocak 2025’te girdi. Biz 1,5 sene önce bu yönetmeliğin durdurulması talebiyle dava açtık. Diyelim ki karar 3-5 ay sonra verilecek ve belki iptali verilecek. Bu aradaki oluşan durumlardaki zararlar nasıl telafi edilecek? Yargının bu hassasiyeti gözetmesini beklerdik. Yürürlüğe girecek bir maddenin iptali talebi var. Öncesinde bu karara bağlanır ve bir zarara sonuç verilmezdi. 1 Ocak’tan itibaren bir sürü curcuna bizi bekliyor ve hakem heyetleri yığılacak" ifadelerini kullandı.

"Artık kargo parası da tüketiciye ait"

Uzaktan satışlarda tüketicilerin bir ürünü 15 gün içerisinde sebep göstermeksizin iade etme hakkının kaldırıldığı yeni düzenleme öncesinde, aldığı ürün istediği çıkmamış veya beğenmemişse vatandaş ürününü geri gönderiyordu ve kargoyu da karşı taraf ödüyordu. Şimdi ise "Eğer tüketici ürününü geri gönderecekse kargo parasını da kendisi ödeyecek" deniyor.

"Tüketiciyi kandırmak kolaylaştı"

Şahin, "Diyelim ki telefon siparişi verdiniz, oyuncak telefon geldi. Bunun iadesi yok. Paranızla rezil olduğunuz gibi bir de dava açıp 3-5 sene bekleyeceksiniz... Burada satıcı ve sahtekarlık düşüncesi olanlar korunuyor. Onlar rahatça tüketiciyi dolandırabilirler çünkü vazgeçme hakkın yok. Kim mahkemeye verecek ve senelerce bekleyecek. Bir de üzerine masraf edecek. Karşı taraf bunun kılıfını da hazırlamışsa hem para ödeyecekseniz hem de avukat masrafını karşılayacaksınız. Bu çok yanlış bir yönetmelik değişikliğiydi. Biz buna tepkimizi dile getirdik" diye konuştu.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *