İstanbul
Orta şiddetli yağmur
7°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
35,4675 %-0.04
36,6128 %0.06
3.513.390 %2.089
3.055,25 0,06
Ara
MUHALIF GAZETECILIK EKONOMİ KOBİ’lerin yeni kabusu e-raf bedeli

KOBİ’lerin yeni kabusu e-raf bedeli

Pandemiyle birlikte hızla büyüyen e-ticaret siteleri, şirketleri çileden çıkardı. Marketlere özenen siteler, şirketlerden raf bedeli istemeye başlarken, birçok maliyeti de KOBİ’lerin üstüne yıkıyor

Türkiye'deki alışverişler pandemiyle birlikte büyük oranda e-ticarete kayınca siteler de marketler gibi şirketlerden raf bedeli istemeye başladı.

E-ticaret sitelerinin, büyük marketlerin yaptığı gibi kendisinin ödemesi gereken çok sayıda kalemi KOBİ'lerin ve üreticilerin sırtına yüklediği öğrenildi. Yüksek vade ve komisyon bedellerine ek olarak e-ticaret siteleri, ulusal reklam bedeli, ciro primi, MP outsource görsel bedelleri promosyon katılım bedelleri, listeme ücreti gibi yeni masraf kalemlerini de artık KOBİ'lere fatura ediyor.

SATICILAR ZARAR ETTI

Hem alıcıdan hem de satıcıdan kargo bedeli de kesen siteler ile ilgili bir başka şikâyet ise yüksek komisyon oranlarıyla ilgili. Satılan ürünler üzerine ortalama 45 gün vade koyan siteler, yüzde 9 ila 40'a varan oranlarda komisyon alıyor.


 
Satış grafiği ne kadar yüksek ise komisyon da o derece artıyor. Üretici fiyatını sabit tutmak için kendi kârından feragat ediyor. Bir de on binlerce firma arasından öne çıkabilmek için ilave olarak e-ticaret sitesine reklam vermesi de gerekiyor.

SORUN DEVAM EDİYOR

Marketlerde de benzer sorunlar devam ediyor. Zincir marketler üreticilerin malını rafa koymak için çeşitli bedeller talep ediyor. Kendi pazarlama faaliyetleri kapsamında yaptıkları promosyon, reklam giderlerini de tedarikçiye yansıtıyor. Raf elemanı, elektrik masrafı, reklam giderleri gibi 10'a yakın kalem üzerinden ödeme alınıyor.

REKOR BÜYÜME YAŞANIYOR

Koronavirüs salgınının etkisiyle tüketici alışkanlıklarında önemli değişiklikler yaşanırken, e-ticaretin payı büyük bir hızla artmaya devam ediyor. 2015- 2019 yılları arasında yüzde 35 büyüyen e-ticaret pazarında, 2020'de bir önceki yıla kıyasla yüzde 60'ın üzerinde artış oldu. Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi (ETBİS) verilerine göre, 2019'un başında yüzde 8.1 olan toplam ticaret içindeki e-ticaret payı, 2020'nin ilk yarısında yüzde 17.3'leri gördü. Bu oran geçen yılsonunda yüzde 20'leri geçti.

KAynak: Metin Can/Sabah
 

 

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *