İstanbul
Orta şiddetli yağmur
7°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
35,4679 %-0.04
36,6762 %0.23
3.511.629 %2.251
3.057,91 0,15
Ara
MUHALIF GAZETECILIK EKONOMİ TCDD'nin zararı iki kat artarak 7.7 Milyara çıkacak!

TCDD'nin zararı iki kat artarak 7.7 Milyara çıkacak!

Hükümet, bir kamu işletmesi olan TCDD’yi zarar ettiği gerekçesiyle “dönüştürme” adı altında “şirketleştirmeyi” gündemine aldı.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, TCDD ile TÜBİTAK-Türkiye Sanayi Sevk ve İdare Enstitüsü “Demiryolu KİT’leri Kurumsal Dönüşüm Projesi” adıyla bir çalışma hazırladı. 

Bu çalışmada Avrupa başta olmak üzere dünyadan örnekler verilirken Türkiye’deki demiryolu KİT’lerinin hem gelir hem personel verimliliğinin düşük olduğu ileri sürülüyor ve zarara dikkat çekiliyor.

Çalışmadaki iddiaya göre dönüşüm olmadığı sürece TCDD+Taşımacılık AŞ’nin zararı 2030 yılına kadar 2017’ye göre yaklaşık 2 kat artarak 7.7 milyar lirayı bulacak. Ayrıca kurum içinde anket yapıldığı belirtilerek “kurum işleyişi” konusunda TCDD Taşımacılık, TÜDEMSAŞ için yüzde 41-50 oranında “hasta kurum, çöküntü, iflas veya başarısızlık riski” görüşü çıktığı kaydediliyor.

Bu nedenlerle hedef yapı olarak “yüzde 100 kamu sermayeli topluluk şirketi” öngörülüyor ve “özelleştirmemek için özerk yapı” isteniyor. Yine çalışmada demiryolu KİT’lerdeki “personel rejimi dönüşümü”nde şu başlıklara yer veriliyor: 

ÇALIŞANA TEK STATÜ

“Tüm personelin aynı statü ve hakları ile yeni şirketlere geçişi; yeni personel alımında özel hukuk hükümlerine tabi tek tip personel rejimi ve bunun özendirilmesi; emeklilik teşviki, personel nakil imkânı.” Buna göre yeni işe alımlar tamamen 4857 sayılı İş Yasası çerçevesinde sözleşme ile olacak. Kurumda halen 13 bin 449 sözleşmeli ve 986 kadrolu memur, 11 bin 221 daimi ve 489 geçici işçi var. Çalışmada ayrıca işletmelerdeki “problemler” sıralanırken “çalışanların esnek çalışma anlayışına sahip olmaması, ödüllendirme ve ceza mekanizmalarının etkin olmaması” sayılıyor. 

Çalışmayı değerlendiren Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası (BTS) Genel Başkanı Murat Oral, “TCDD’yi holding haline getirirseniz bu özelleştirme değil de nedir” diye sordu.

TCDD’nin TTY’ye tabi şirket haline getirileceğine işaret eden Oral, “Bu şekilde Sayıştay denetiminden de çıkarılıyor. Kamu İhale Yasası’na tabi olmayacak. Herkes işçi olacak. Personeli önce havuza gönderecekler. İş güvencesi ortadan kalkacak. Görevde yükselme, kamu personeli sınavları olmayacak. Sermaye devlete, yönetim iktidara ait. Şirketlerde bile böyle olmaz” dedi.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *