İstanbul
Orta şiddetli yağmur
7°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
35,4913 %0.03
36,5768 %-0.04
3.445.656 %1.105
3.064,15 0,35
Ara
MUHALIF GAZETECILIK GEÇMİŞİN GÖLGESİ Cumhuriyetin en büyük eğitim, kültür ve aydınlanma projesi Köy Enstitüleri'nin 84. yılı

Cumhuriyetin en büyük eğitim, kültür ve aydınlanma projesi Köy Enstitüleri'nin 84. yılı

Köy Enstitüleri’nin kurulmasının üzerinden bugün itibariyle tam 84 yıl geçti. Bu önemli aydınlanma projesi, Türkiye'de ilkokul öğretmeni yetiştirmek üzere 17 Nisan 1940 açılmış ve tamamen Türkiye'ye özgü olan eğitim projesini Milli Eğitim Bakanı Hasan Âli Yücel yönetmişti.

Atatürk’ün gösterdiği çağdaş medeniyetler hedefine ulaşmak için önemli bir adım olarak atılan köy enstitüleri, açık kaldıkları 14 yıl boyunca Cumhuriyet aydınlanmasını tüm yurda yaydı.

KÖY ENSTİTÜLERİ 84. YAŞINDA

Köy Enstitüleri, Türkiye'de ilkokul öğretmeni yetiştirmek üzere 17 Nisan 1940 tarihli ve 3803 sayılı yasa ile açıldı ve 28 Aralık 1954 tarihinde ise kapatıldı.

Tamamen Türkiye'ye özgü olan bu eğitim projesini Milli Eğitim Bakanı Hasan Âli Yücel bizzat yönetti.

Ülkenin gelişmesinde ve modernliğe ayak uydurmasında büyük katkılar sağlayan Köy Enstitüleri ile köylerde öğretmen açığını önemli ölçüde kapatıldı. Köylüye modern eğitim ve tarım teknikleri ulaştırıldı. Köylerde kalkınmayı teşvik edildi. Köylü ve şehirli arasındaki uçurumu kapatmaya katkıda bulundu. 

Dünyada eşi benzeri görülmeyen bir sistem ile yayılan Köy Enstitüleri, karma eğitim ile hem kız hem de erkek öğrenciler kabul ediyordu. Tamamen ücretsiz olarak verilen eğitimlerin yanı sıra öğrencilerin barınma, yiyecek ve giyecek gibi tüm ihtiyaçları karşılanıyordu. Öğrenciler, derslerin yanı sıra tarım, hayvancılık, el sanatları gibi konularda da uygulamalı eğitim alıyorlardı.

Köy Enstitüleri, kapatılmış olsalar da Türk eğitim tarihinde önemli bir yere sahiptir. Bu kurumlarda yetişen öğretmenler, Türkiye'nin dört bir yanındaki köylere modern eğitim ve tarım tekniklerini ulaştırdı. Köy Enstitüleri'nin deneyimi, günümüzde de eğitim reformları için ilham kaynağı olmaya devam ediyor.

KÖY ENSTİTÜLERİ'NİN KAPATILMA NEDENLERİ

Köy Enstitüleri, 28 Aralık 1954 tarihinde Demokrat Parti iktidarı tarafından kapatılmıştır. Kapatılmalarının çeşitli nedenleri olduğu öne sürülmüştür. Bunlardan bazıları şunlardır:

Siyasi nedenler: Köy Enstitüleri, CHP'ye yakın olarak görülüyordu. Demokrat Parti iktidarı, bu kurumları kapatarak CHP'nin etkisini kırmak istedi.

Dini nedenler: Köy Enstitüleri'nde laik eğitim verilmesi, bazı muhafazakâr çevrelerin tepkisini çekiyordu.

Ekonomik nedenler: Köy Enstitüleri'nin işletilmesi pahalıydı. Demokrat Parti iktidarı, bu kurumları kapatarak bütçeden tasarruf etmek istedi.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *