İstanbul
Parçalı az bulutlu
10°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
35,7521 %0
37,3298 %-0.54
102.308,77 %2.632
3.177,28 0,84
Ara
Muhalif. GÜNDEM Akbank'ta yaşanan kesintinin perde arkası

Akbank'ta yaşanan kesintinin perde arkası

Akbank'ta yazılım güncellemesi ile başlayan ve domino etkisiyle bankanın tüm enstrümanlarına sirayet eden sorun, sistemin bir felaket senaryosuna da hazırlıksız olduğunu ortaya koydu.

Okunma Süresi: 2 dk

Akbank’ın dünya bankacılık tarihinde eşine rastlanmayan ‘sistem sorunu’ bankanın yazılımının pamuk ipliğine bağlı olduğunu ortaya çıkardı. Habertürk'ün haberine göre, Akbank’ta 5 Temmuz Pazartesi’yi 6 Temmuz Salı gününe bağlayan gece ana bilgisayarda bir yazılım güncellemesi yapılmak istendi. Finans kuruluşları başta olmak üzere büyük kurumsal şirketlerce kullanılan ve IBM tarafından geliştirilen veritabanı yönetim yazılımı DB2’nin yükseltilmesi işlemi sırasında sistem çöktü.

Yazılım güncellemesi ile başladı

Yazılım güncellemesi sırasında başlayan bu sorunun ardından, yapılan son yükseltme işlemi geri alınmaya çalışıldı. Ancak bu defa de ana bilgisayara erişimde kesintiler yaşanmaya başladı ve veritabanı kilitlendi. Diğer bir ifadeyle yazılım güncellemesi esnasında yaşanan sorun, domino etkisi yaratarak, şubelerin yanısıra ATM, POS, mobil ve internet bankacılığındaki işlemleri yapılamaz hale getirdi ve müşterilerin dünden bu yana süren mağduriyeti başladı.

Ayrıca müşteri bilgileri, işlem kayıtları gibi kritik dataların bulunduğu sistemin yedeğinin işletilmesinde de sorun yaşandı. Akbank’ın bilgi işlem yetkilileri, IBM ve partnerleri bu sorunun da çözümünü üretebilmiş değil. Bu noktada Akbank, kritik bir desteği de geri çevirmiş. Edinilen bilgiye göre sorunu çözemeyen bankaya bir teknoloji şirketi tarafından destek teklif edildi ancak banka yetkilileri “Şimdilik gerek yok” yanıtını verdi.

Felaket senaryosuna hazır değil 

Yaşanan sorun, bankanın “felaket senaryosu”na da hazırlıksız olduğunu ortaya koydu. 2003’te bombalı saldırıda dahi HSBC’nin sisteminin çökmemesi göz önünde bulundurulduğunda bankanın herhangi bir siber ya da fiziki saldırı olmadan bu kadar uzun süre hizmet verememesi soru işaretlerini doğurdu.

Yönetmelikteki '24 saat' vurgusu 

Bankanın yarattığı mağduriyetle ilgili gözlerin çevrildiği BDDK’nın 2020’nin Mart ayında çıkardığı ve 1 Temmuz 2020’de yürürlüğe giren yönetmeliği de iki günlük kesintinin ardından yeniden akla geldi. Söz konusu yönetmelikte bankaların, tebliğde de yer aldığı üzere, bilgi sistemleri sürekliliğinin sağlanması amacıyla birincil sistemleri ile veri ve sistem yedeklerinin bulunduğu ikincil sistemlerini yurt içinde konumlandırma zorunluluğu ile birlikte birincil sistemlerin tamamen devre dışı kaldığı felaket senaryolarında dahi en geç 24 saat içerisinde faaliyetlerin yeniden sürdürebilir olması gerektiği hususu yönetmelik kapsamında düzenlenmişti.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *