İstanbul
Kapalı
19°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
36,6102 %0.06
39,7940 %-0.21
3.475,39 % 0,69
82.604,35 %-1.375
Ara
Muhalif. GÜNDEM CHP’li Rahmi Aşkın Türeli: Bayram ikramiyesi, enflasyon kadar artacak, asgari ücret kadar artışı olacak, bu şekilde artırılır ama öyle olmuyor

CHP’li Rahmi Aşkın Türeli: Bayram ikramiyesi, enflasyon kadar artacak, asgari ücret kadar artışı olacak, bu şekilde artırılır ama öyle olmuyor

TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu, Türkiye Varlık Fonu'na ilişki denetim süreçlerinin etkinleştirilmesi, aileye yönelik sosyal desteklerin artırılması, kaynak israfının önüne geçilmesi, bazı kabahatlere ilişkin cezalarda caydırıcılığın artırılması, Anayasa Mahkemesince verilen iptal kararlarının oluşturacağı hukuki boşluğun doldurulması ve uygulamada yaşanabilecek tereddütlerin giderilmesini öngören düzenlemeler ile emekliye bayram ikramiyesinin 4 bin TL olmasına ilişkin 18 maddelik kanun teklifini görüşüyor. CHP’nin komisyon sözcüsü, İzmir Milletvekili Rahmi Aşkın Türeli, “Enflasyon kadar artacak, asgari ücret kadar artışı olacak." Bayram ikramiyesi bu şekilde artırılır ama öyle olmuyor. Bayram ikramiyesi her seferinde geliyor buraya, Komisyona geliyor, oradan Genel Kurula, orada görüşülüyor. Yani bunu bir sisteme bağlayamaz mıyız? Enflasyon kadar artıramaz mıyız? Yeniden değerleme oranı kadar artıramaz mıyız? Asgari ücret kadar artıramaz mıyız? Her sefer neden yeniden tekrar bayram ikramiyesi oturup Meclisin önüne gelsin ve bütün kamuoyu da bununla uğraşıyor” dedi.

KAYNAK: HABER MERKEZİ
Okunma Süresi: 7 dk

Muhalif- Ankara

TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nun CHP’nin komisyon sözcüsü, İzmir Milletvekili    Rahmi Aşkın Türeli,  “Enflasyon kadar artacak, asgari ücret kadar artışı olacak." Bayram ikramiyesi bu şekilde artırılır ama öyle olmuyor. Bayram ikramiyesi her seferinde geliyor buraya, Komisyona geliyor, oradan Genel Kurula, orada görüşülüyor. Yani bunu bir sisteme bağlayamaz mıyız? Enflasyon kadar artıramaz mıyız? Yeniden değerleme oranı kadar artıramaz mıyız? Asgari ücret kadar artıramaz mıyız? Her sefer neden yeniden tekrar bayram ikramiyesi oturup Meclisin önüne gelsin ve bütün kamuoyu da bununla uğraşıyor” dedi.

 Torba  düzenlemesinden bayram ikramiyesiyle ilgili  eleştirilerde bulunan Türeli’nin konuşmasından bazı bölümler şöyle:

RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Tabii, gene bir torba kanunla karşı karşıyayız. Bu geneli üzerine konuşmalar, bunun kendi içinde bir bütünlük olmadığı için her ne kadar Hüseyin Bey tabii hepsinden de biraz bahsettiyse de doğru bir usul değil. Bunu defalarca söyledik yani bu şekildeki torba kanunun sistematiği doğru bir sistematik değil, bu şekilde görüşülmez kanunlar. Kanunların bütünlüğü yok kendi içinde. "Gerekçesi" dediğimiz her maddenin kendi gerekçesi var fakat o ilgili değişen maddedeki değişikliğin esas itibarıyla o içinde bulunduğu kanunla olan uyumu, kanunun gerekçesine uygun olup olmadığı gibi hususların hiçbiri burada görüşülmüyor. Sadece bir değişiklik var, o değişiklik, işte, bilmem herhangi bir şu şu sayılı kanunda bir değişiklik yapıldı. Böyle bir görüşme sistematiği yok arkadaşlar.

İki, tali komisyon... Bakın, 3 tane tali komisyona gitmiş yani sadece bizim Plan ve Bütçe Komisyonu dışında hiçbiri görüşmemiş. Yani böyle bir... Tamam, buradaki usulde sadece bu Plan ve Bütçe Komisyonuna ilişkin değil ama şunu söylüyoruz: Tali komisyonların görüşmesi için buna bir zaman verilmesi lazım, bu Meclis sistematiğinin değişmesi lazım. Bu şekildeki görüşme doğru değil.

Esas gelmek istediğim nokta şu: Cumhurbaşkanlığı hükûmet sisteminin ne kadar ucube sistem olduğunu gösteren bir şey bu. Bakın, burada bir kanun teklifi var, altında milletvekili arkadaşlarımız veriyor kanun tekliflerini. İyi ama bayram ikramiyesini burada bu altında imzası olan arkadaşlarımız mı belirledi ne kadar olacağını? Hayır, Cumhurbaşkanı belirledi. Eskiden olsaydı bu tasarı olarak gelecekti çünkü Bakanlar Kurulunun belirlediği bir şey olarak gelecekti, bir tasarı ve teklifin farkı vardı. Şimdi, öyle değil. Şimdi, her şeyi Cumhurbaşkanı belirliyor ama bir kısım milletvekillerine imzalatılıyor, kanun teklifi olarak geliyor. Neden? Şey tutsun diye, şekli tutturalım diye, usulü tutturalım diye. Böyle ucube bir sistem olmaz.

Bayram ikramiyesi geldi, her her bayramda tekrar ne olacak, artacak mı, artmayacak mı konuşuyoruz; böyle bir şey olur mu? Bu alınır, bir sisteme oturtulur bayram ikramiyesi. Madem artık bir parçası oldu bu, bir çeşit ücret rejiminin, mali haklar rejiminin, ona göre denir ki: "Enflasyon kadar artacak, asgari ücret kadar artışı olacak." Bayram ikramiyesi bu şekilde artırılır ama öyle olmuyor. Bayram ikramiyesi her seferinde geliyor buraya, Komisyona geliyor, oradan Genel Kurula, orada görüşülüyor. Yani bunu bir sisteme bağlayamaz mıyız? Enflasyon kadar artıramaz mıyız? Yeniden değerleme oranı kadar artıramaz mıyız? Asgari ücret kadar artıramaz mıyız? Her sefer neden yeniden tekrar bayram ikramiyesi oturup Meclisin önüne gelsin ve bütün kamuoyu da bununla uğraşıyor.

Diğer taraftan, zaten bu bayram ikramiyesi şu anda 3 bin liradan 4 bin liraya gitti. Arkadaşlar, bunun hiçbir anlamı yok. Bakın, buradaki rakam çok düşük bir rakam, cüzi bir rakam? Ha, şöyle mi düşünüyorsunuz? "Yani bayram ikramiyesi yoktu eskiden, 2018 yılında bizim iktidarımız döneminde verildi. Ne olacak, vermeye de bilirdik ama veriyoruz işte, olsun, bununla ne yetişsin, yeter." Öyle bir şey yok. Bakın, Türkiye'deki işçi, memur, emekli, asgari ücretli, esnaf, çiftçi eziliyor, kan ağlıyor; Türkiye belki de cumhuriyet tarihinin en büyük dönüşüm şokunu yaşıyor; var olan krizi bugün ekonomiye ilişkin bütün göstergelerde görüyoruz ama özellikle bölüşüme baktığımızda, gelir dağılımındaki dengesizliğin artmasına, yoksulluğun artmasına baktığımızda bunu çok daha açık ve net olarak görüyoruz. Yani burada asgari ücret hesabı yapılmış olsa 2018'de ilk çıktığından beri, 13.788 lira olması lazım, en düşük emekli aylığı üzerinden gitsek 14.469 lira olması lazım. Yuvarlak olarak söylüyorum. Yani bu, anlamını yitirmiş bir şey ve biz burada bunu konuşuyoruz ve bundan önce "Acaba artacak mı, artmayacak mı?" diye insanlar günlerdir elleri yüreklerinde bekliyorlar, "Ne olacak acaba, ne gelecek?" İyi de ne oldu şimdi, bin lira geldi; nedir bu bin lira, neyi çözüyoruz, ne yapıyoruz burada? Türkiye Büyük Millet Meclisi Plan ve Bütçe Komisyonu üyeleri olarak, sonra Genel Kurulda milletvekilleri olarak ne konuşuyoruz ya, bu bin lirayı mı konuşacağız? Biz burada diyeceğiz "yetersiz" siz de "hayır" diyeceksiniz çünkü karar verilmiş yani biz burada usul olarak, şeklen yapıyoruz kanunu ama karar verilmiş, burada vermiyoruz bu kararı. Dediğim gibi, eski sistemde tasarı olarak gelirdi, Bakanlar Kurulunun iradesinin şekillendiği bir hukuki yapıydı bu. Bu şekilde olması yanlış.

 Kanun ne getiriyor?

Gençlik ve Spor Hizmetleri Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi 18 maddeden oluşuyor.  AKP  Aksaray Milletvekili Hüseyin Altınsoy ve Burdur Milletvekili Mustafa Oğuz ile 38 Milletvekilinin  imzalarıyla  Meclis’e sunuldu.  Teklif, kamu zararının önlenmesi, haksız kazanç ve haksız rekabetin engellenmesi, Türkiye Varlık Fonu'na ilişkin denetim süreçlerinin etkinleştirilmesi, aileye yönelik sosyal desteklerin artırılması, kaynak israfının önüne geçilmesi, bazı kabahatlere ilişkin cezalarda caydırıcılığın artırılması, Anayasa Mahkemesince verilen iptal kararlarının oluşturacağı hukuki boşluğun doldurulması ve uygulamada yaşanabilecek tereddütlerin giderilmesi amacıyla düzenlemeler  öngörüyor.

Bakanlık tarafından yetiştirilen olimpik, paralimpik ve deaflimpik sporcular için yapılan giderlere yönelik 3289 sayılı Kanun'da düzenleme yapılarak yasal zemin oluşturuluyor.

3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu'nun ilgili maddesinde Serbest Muhasebeci, Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirlerin oda ve birlik genel kurullarına ilişkin usul ve esaslar düzenleniyor.

Bu çerçevede, yaşanan dijital dönüşüme uyum ve kaynakların etkin kullanılmasının sağlanması amacıyla yapılması öngörülen düzenlemeyle genel kurul toplantılarına taahhütlü posta marifetiyle davet usulü kaldırılmakta ve genel kurul toplantılarına yönelik duyuruların odaların resmî internet sitesi üzerinden yapılmasına da imkân sağlanıyor.

5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu'nda yapılan düzenlemeyle vergi incelemesine tabi tutulan tesislerin vergi incelemesi sürecinde lisans devrini engelleyen tedbirin süresi en fazla bir yılla sınırlandırılmakta ve üç ayda bir gözden geçirilerek değerlendirilmesi sağlanıyor.

Cumhurbaşkanı iken bu görevden herhangi bir nedenle ayrılanlara, istekleri üzerine ödenmekte olan yaşlılık aylığı hâlihazırda bu amaçla Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanına yapılan yaşlılık aylığının yüzde 5 artırımlı tutarı esas alınmak üzere yeniden düzenlenmekte.

5510 sayılı Kanun’un Ek 18'inci maddesi uyarınca kurumca gelir ve aylık ödemesi yapılanlara Ramazan Bayramı ve Kurban Bayramı'nda 3'er bin TL tutarında ödenen bayram ikramiyesinin 4'er bin TL'ye yükseltilmesi amaçlanıyor.

Türkiye Varlık Fonunun denetim raporlarının Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulması ve Plan ve Bütçe Komisyonun görüşmelerine ilişkin süreleri yeniden düzenlenmekte. Teklifimizle, Cumhurbaşkanı tarafından görevlendirilen denetim elemanları tarafından hazırlanacak denetim raporlarının kasım ayı sonuna kadar Cumhurbaşkanına sunulması, Cumhurbaşkanlığı tarafından Türkiye Büyük Millet Meclisine aralık ayı sonuna kadar sunulması ve ilgili raporların söz konusu ayı takip eden ocak ayı sonuna kadar Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülmesine yönelik değişiklikler yapılmaktadır.

Mülkiyeti hazineye ait olup faaliyet izni kaldırılan vakıf yükseköğretim kurumlarına bedelsiz olarak devredilmiş olan taşınır ve taşınmaz mallar ile hakların tasfiye sürecine dâhil edilmemesi ve bunların hazineye intikalinin sağlanması öngörülmektedir. Teklifimizle, vakıf yükseköğretim kurumlarının mülkiyeti hazineye ait olup bedelsiz olarak devredilmiş olan taşınır ve taşınmaz mallar ile hakların tasfiye sürecine tabi tutulmadan hazineye intikalinin sağlanıyor.

Cumhurbaşkanı ödeneğine yönelik herhangi bir kanuni düzenleme bulunmamakta olup teklifimizle 3055 sayılı Kanun’un başlığı değiştirilmek suretiyle Cumhurbaşkanı da anılan Kanun kapsamına alınarak mali haklarının mezkûr kanunda belirlenmesine yönelik düzenleme yapılmaktadır.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *