İstanbul
Açık
14°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
35,8140 %0.02
37,4509 %0.34
104.618,05 %2.658
3.176,90 0,20
Ara
Muhalif. GÜNDEM Demiryollarına yolcu garantisi

Demiryollarına yolcu garantisi

Kamu bütçesine büyük bir yük getiren kamu özel işbirliği modeliyle gerçekleştirilen otoyollar, köprüler ve havalimanlarına verilen geçiş garantilerinin ardından demiryollarında da yolcu garantisi modeli gündeme geliyor.

Okunma Süresi: 3 dk

BirGün'den Hüseyin Şimşek'in haberine göre; Kamu bütçesine büyük yük olan otoyol, köprü ve havalimanlarına döviz üzerinden verilen garantilerin ardından demiryollarına da benzer bir modelle yolcu garantisi verilmesi gündemde. Yeni modelin detaylarını BirGün’le paylaşan CHP Genel Başkan Yardımcısı Ahmet Akın, “Yatırım programından çıkarılan İstanbul, Ankara Sürat Demiryolu’na kamu özel işbirliği (KÖİ) modeliyle yolcu garantisinin verileceği iddia ediliyor” dedi.

CHP’li Akın, iktidarın KÖİ kapsamında ihalesini gerçekleştirdiği pek çok projeye verilen garantilerin kamu bütçesinde adeta bir kara deliğe dönüştüğünü anımsattı.

Köprülerden, otoyollara, havalimanlarından şehir hastanelerine kadar verilen tüm garantilerin vatandaşın ödediği vergilerden karşılandığını ödendiğini kaydeden CHP’li Akın, 140 milyar doların bu politika nedeniyle iç edildiğini ifade ederek şunları dile getirdi: “Yıllar boyunca döviz üzerinden verilen garantiler, kurdaki artışla her gün daha da büyürken bugüne kadar KÖİ’ler kapsamında verilen garantilerin toplam tutarının 140 milyar doların üzerinde olduğu hesaplanıyor. Tüm bu gerçekler ortadayken iktidarın otoyollar ve havalimanlarının ardından demiryollarında da ilk kez yolcu garantili bir KÖİ modelini hayata geçirmeye hazırlandığını duyuyoruz.”

“Türkiye’de özkaynak kalmayınca yurt dışından kredi getirmek için girişimlerde bulunuyor. Ancak yurtdışındaki kreditörler yalnızca garantili projelere destek veriyor. Bize ulaşan bilgilere göre, yatırım programından çıkarılan Ankara, İstanbul Sürat Demiryolu’na ilişkin yolcu garantili bir model için ciddi bir hazırlık yapılıyor. Kamu bütçesinden yalnızca 2020 yılında İstanbul Havalimanı’na yapılan garanti ödemesi 230 milyon avro oldu. Havalimanlarında bile ulaşılamayan yolcu sayısına demiryollarında nasıl ulaşılacak? Demiryollarına garanti vermek yalnızca kamu zararına neden olacaktır. Demiryollarına yolcu garantisi demek vatandaşın cebinden alıp yandaşa vermektir. Yolcu garantili projeler bütçeye kara deliktir. Döviz üzerinden verilen garantilerin derhal Türk Lirası’na çevrilmesi gerekmektedir.”

"Ulaştırma Bakanı, yurttaşı ‘müşteri’ olarak görüyor"

CNN Türk’e konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu’na köprü ve yol geçiş ücretlerinin fahiş oranlarda olmasıyla ilgili yurttaşların tepkili olduğu hatırlatıldı. Karaismailoğlu ise tepkileri haklı bulduklarını, bu konuyu kendi içinde de tartıştıklarını “müşteri memnuniyeti”ne baktıklarını söyledi. Karaismailoğlu’nun yurttaşı “müşteri” olarak gördüğünü açıkça dile getirdiği bu ifadesi akıllara AKP’li Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın “Türkiye’nin anonim şirket gibi yönetilmesi gerektiğini söylemesini” getirdi. Erdoğan, “Bir anonim şirket nasıl yönetiliyorsa, Türkiye de öyle yönetilmelidir” demişti.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *