İstanbul
Orta şiddetli yağmur
7°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
35,4661 %-0.06
36,5420 %-0.16
3.550.537 %3.58
3.073,62 0,66
Ara
MUHALIF GAZETECILIK GÜNDEM Müşteri ile ilişkiler yaşam boyu sürmelidir

Müşteri ile ilişkiler yaşam boyu sürmelidir

Bu bakımdan tekelci piyasalarda tekelci işletmenin müşteriyi sadece yolunacak bir kaz gibi görmesi doğaldır.

Bu gün ulaşılan bilimsel sonuçlara göre artık müşteri ile sadece” alış-veriş-transaction” anında değil, onu yaşam boyu kendine bir çeşit ortak alan ve müşteriyi işletmeye yaşamı boyunca sağlayacağı faydaların tümünü belirleyen bir “varlık-asset” olarak görme aşamasına gelinmiştir. Bunun dışındaki anlayış, belki de ülkemizdeki kısa vadeli çıkarlara odaklı ve en kısa zamanda en fazla kar etme görüşüne yönelik uygulamaları ve henüz Müşteri Odaklılık haline gelememiş işletmeleri yansıtmaktadır.

Müşteri Odaklılık tarihsel kökeniyle bakılacak olursa ekonomik gelişme ve piyasada aynı maldan çok çeşitli markaların bulunmasını da varsayar. Bu bakımdan tekelci piyasalarda tekelci işletmenin müşteriyi sadece yolunacak bir kaz gibi görmesi doğaldır. Zaten bu tür kuruluşların kendilerine ne isim takarlarsa taksınlar, Müşteri Odaklı olamayacakları da bir gerçektir. Bunun için objektif testler vardır. Örneğin Markor ve Mktor testi gibi. Bu testlerde bir şirketin yönetici ve diğer çalışanlarının gerçek anlamda müşteriye dönük, anlayışlı ve onların ne istediklerini anlayabilme özellikleri ortaya çıkarılabilir. Bu bilgilere dayanılarak da şirket üst yönetimi çalışanlarının işletme kültürünü-organization culture-değiştirecek eğitim programları, ödeme sistemleri ve diğer kalite yükseltme önlemleri uygulama olanağı yaratabilir.

Bazı değişik koşullarda işletmeler, rekabet koşullarının zorlamasına gerek duymadan, stratejik yönetimlerinin öngörü ve kararlı tutumuyla kendilerini Müşteri Odaklı yapmaya yönelirler. Bu durumda da Müşteri Odaklı olabilmenin yanı sıra bunun sürdürülebilir olması da gerekir. O halde Müşteri Odaklılık durağan değil, değişen ve değişken ve devinimler geçiren bir olgudur. Müşterinin ihtiyacı değiştikçe, rekabet koşulları değiştikçe, teknolojiler değiştikçe, içinde bulunan toplumun değer ve yargıları değiştikçe, ülkedeki yasal sistem değiştikçe değişebilen, düşünebilen ve öğrenebilen bir işletme olma durumundadır.

Biz bir doktora öğrencimin çalışmasında Hollandalı ihracat firmalarının Pazar Odaklılığı ve Öğrenen İşletme olma ilişkilerini inceledik, sonuçta Pazar Odaklı şirketlerin aynı zamanda Öğrenen İşletmeler olduğunu da saptadık. Bütün bu gelişmeler Toplam Kalite Yönetimi olgusundaki Müşteri Memnuniyeti konusu ile ilişkilendirilince, ortaya yeni bir yorum getirilmesi zorunluluğu ortaya çıkar.

Köşe yazısının tamamını aşağıdaki linkten okuyabilirsiniz.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *