İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), şehir trafiğine çözüm bulmak amacıyla minibüs ve dolmuşlardan dönüştürdüğü taksinin ilk prototipini tanıttı. Taksinin özellikleri; İBB Genel Sekreter Yardımcısı Buğra Gökçe ve İBB Ulaşım Daire Başkanı Utku Cihan tarafından detaylı bir biçimde aktarıldı.
İstanbul’da uzun süredir süre gelen taksi sorununun çözümü için, İBB Ulaşım Koordinasyon Merkezi, (UKOME) 30 Kasım 2022’deki toplantısında somut adımlarda bulunmuştu. İBB’nin “İstanbul Genelinde Çalışan Minibüs ve Taksi Dolmuş Güzergâhlarının Düzenlenmesi ve İhtiyaç Fazlası Minibüs ve Taksi Dolmuşların Taksiye Dönüştürülmesi” teklifi oyçokluğuyla kabul edilmişti. Böylece bin 803’ü minibüs, 322’si taksi dolmuş olmak üzere toplam 2 bin 125 araç taksiye dönüştürülmüştü.
Taksiye dönüştürülen araçlar İBB Ulaşım Daire Başkanlığı binasında medyaya tanıtıldı. İBB Genel Sekreter Yardımcısı Buğra Gökçe ve İBB Ulaşım Daire Başkanı Utku Cihan, dönüştürülen araçların özelliklerini anlattı.
İBB Genel Sekreter Yardımcısı Buğra Gökçe, tanıttıkları araçların, İstanbullular’ın en çok şikâyet ettiği bazı sorunların çözümünde hizmet vereceğini söyledi. Gökçe, “Araçlarımız 8+1 kişinin binebileceği özel araçlar. Bu araçlarımızda engelli vatandaşların girişleri için de düzenleme olacak. Son dönemlerde vatandaşlarımız taksi içindeki güvenlikle ilgili bazı endişeler belirtiyorlar. Bunu engellemek için yolcu ve şoför arasında bir güvenlik bölmesi olacak. Aynı zamanda şoför ve yolcu iletişimini sağlayan intelkom sistemi de yer alacak” dedi.
Araçların özellikleri şöyle:
– Taksilerde akıllı tepe lambası olacak. Akıllı tepe lambasında taksi/dolu/boş/rezerve/servis dışı/S.O.S ifadeleri yazacak.
– Sarı taksiye göre yüzde 30 daha pahalı hizmet verilecek.
– Taksiler içerisinde kamera olacak, Toplu Ulaşım Denetim ve Yönetim Merkezi’nde taksi araç içi görüntüleri üzerinden denetim yapacak.
– Vatandaş taksilerde, kredi kartı, banka kartının yanı sıra İstanbulkart ile de ödeme yapabilecek.
– Yolcu/güzergâh seçme, kaba davranış, fazla ücret alma konularında Toplu Ulaşım Hizmet Kalitesi Değerlendirme Sistemi’ne (TUDES) göre cezası olmayan şoförler çalışacak.
– Taksi şoförünün üç kez suça karışması halinde taksi plakası dönüşümden önceki haline geri dönecek.
– Taksi şoförlerinin şort, terlik gibi kıyafetler giymesi yasak olacak.
– Taksi şoförleri, “kişisel gelişim ve farkındalık, İstanbul şehir bilgisi, yabancı dil, acil durum, kriz yönetimi ve ilk yardım, güvenli sürüş tekniği, dezavantajlı gruplar ile empati ve işaret dili” için 15 günlük eğitim aldıktan sonra şoförlüğe başlayabilecek.
– Taksilerde tekerlekli sandalyenin sığabileceği alan olacak.
– Görme engelli yolcular için araç içerisindeki taksimetre de yer alan bilgiler sesli anons ile duyurulacak. Bu vatandaşlar için aynı zamanda braille alfabesi bulunacak.
– Taksi içerisinde yolcu ve şoför arasında güvenlik bölmesi olacak ve nakit para alışverişi için açılıp kapanabilen kapak olacak, şoför ve yolcu iletişimini sağlayan intelkom sistemi de yer alacak.
Yorum Yazın