Kahramanmaraş’a AB desteğiyle 15 elektrikli otobüs

  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
Kahramanmaraş’a AB desteğiyle 15 elektrikli otobüs
Abone ol

Yüzde 85’ini AB’nin karşılayacağı 7,8 milyon Avroluk elektrikli otobüs projesi kapsamında Kahramanmaraş’ta yedi adet şarj istasyonu da kurulacak

11 ili vuran Kahramanmaraş merkezli yıkıcı depremlerin üzerinden bir yıl geçti. Depremde altyapısı sekteye uğrayan Kahramanmaraş, yaralarını sarmaya ve yeniden ayağa kalkmaya çalışıyor. Avrupa Birliği (AB)’nin de, daha sürdürülebilir ve çevre dostu bir ulaşım alt yapısının kurulması da dahil olmak üzere Kahramanmaraş’ta yeniden yapılanma çalışmalarına destek verdiği bildirildi. 7,8 milyon Avroluk proje kapsamında 15 elektrikli otobüs alınacak ve kente yedi  şarj istasyonu kurulacak. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile yürütülen projenin bütçesinin yüzde 85’i AB tarafından karşılanacak.

Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi Dış İlişkiler Dairesi Başkanı Emrah Hatunoğlu, projeyle ilişkin olarak şunları söyledi: “Biz IPA II kapsamında AB destekli Kahramanmaraş Sürdürülebilir Kentsel Hareketlilik Planı ve Akıllı Bisiklet Yolu Projesi’ni (SUMP-Kahramanmaraş) yürütürken, depremler şehrimizin ulaşım altyapısındaki öncelikleri değiştirdi ve ulaşım altyapısının güçlendirilmesini acil bir ihtiyaç haline getirdi. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ve AB Türkiye Delegasyonu ile görüşmelerimizin sonucunda SUMP Kahramanmaraş Projesi’ni, bütçesini iki katına çıkararak Kahramanmaraş Deprem Sonrası Ulaşımı İyileştirme Projesi’ne çevirmeye karar verdik.

Otobüsler yeni yerleşim bölgelerinde kullanılacak

Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi’nin ulaşımdan sorumlu Genel Sekreter Yardımcısı Melike Özdemir de, “Kahramanmaraş’ta ulaşımın yüzde 95’i, 351 özel halk otobüsü tarafından karşılanıyor. Büyükşehir Belediyesi’ne ait sadece 64 otobüs var. Biz AB desteğiyle alacağımız 15 elektrikli otobüsü, yeni kalıcı konutların yapıldığı bölgeler ile kent merkezi arasında kullanmayı planlıyoruz. Hem bu bölgelere yerleşecek insanların toplu ulaşım ihtiyaçlarını karşılayacağız, hem de çevreci bir yatırım yapmış olacağız” açıklamasını yaptı.

Melike Özdemir, çalışma arkadaşlarıyla uygulanan projeleri denetliyor

AB Türkiye Delegasyonu Başkanı, Büyükelçi Nikolaus Meyer-Landrut da, deprem sonrasındaki AB destekleri konusunda şu bilgileri verdi: “Türkiye’ye ilk günden itibaren destek oluyoruz. 21 AB üyesi devlet, AB Sivil Koruma Mekanizması’na katılan başka 4 devletle birlikte 32 arama ve kurtarma ekibi, yedi sağlık ekibi ve beş sahra hastanesini hizmete sundu. Tıbbi yardım ve gıda yardımı sağlandı. Mart ayında ‘Türkiye ve Suriye’deki insanlar için el ele’ sloganıyla düzenlenen Uluslararası Bağışçılar Konferansı’nda uluslararası toplum tarafından toplam 7 milyar avro taahhüt edildi. Deprem sonrası altyapı iyileştirme projelerine katkı sunmaya da büyük önem veriyoruz. Elektrikli otobüs projesi de bunun kanıtı.

Yeşil toplu taşıma

Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Elektrik ve Elektronik Mühendisliği Bölümü’nden Doç. Dr. Fatih Keçecioğlu proje konusundaki görüşlerini dile getirirken, özellikle konteyner alanlarında toplu ulaşım sorunu yaşandığını vurgulayarak, “Otobüs sayısının artması ulaşım altyapısının iyileştirilmesine katkı sağlayacak. Yeni otobüslerin elektrikli olması da bir başlangıç olarak önemli. Umuyorum ki filo daha çok elektrikli araçla büyür ve bu da şehirdeki karbon salımının azaltılmasına katkı sağlar” dedi.

Enerji piyasası uzmanı Elif Naz Kurşuncu’ya göre “depremin ardından yapılması gereken sağlıklı bir şehir ve ulaşım hattının planlaması.” Kurşuncu, “Toplu taşıma sistemine elektrikli otobüslerin dahil edilmesi hem yakıt tedariki sorunu yaşandığında ulaşımın aksamamasını sağlar hem de karbon salımını azaltır” değerlendirmesini yaptı.

Depremlerde hasar gören yollar sebebiyle ulaşım ve yakıt tedariki kesintiye uğradı

Projeden Kahramanmaraşlılar da memnun. Tuğba Bozdağ, “Depremde ulaşım sistemi alt üst oldu, yollar zarar gördü ve ulaşımda yakıt tedariki sorunu yaşandı. Depremin ardından şehrimizin ulaşım alt yapısının iyileştirilmesi önemli. Elektrikli otobüsler dizel otobüslere göre daha konforlu, sessiz ve çevreye duyarlı” diye konuştu. 

IPA nedir?

Katılım Öncesi Yardım Aracı (IPA), AB’nin, 2007’den beri genişleme bölgesindeki reformları mali ve teknik yardımla desteklediği mekanizma. IPA fonları, yararlanıcıların kapasitelerini katılım süreci boyunca geliştirerek, Türkiye’nin de içinde olduğu genişleme bölgesinde ilerici, olumlu gelişmelere yol açmayı hedefliyor.


Yorum Yazın