İstanbul
Orta şiddetli yağmur
7°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
35,4913 %0.03
36,5768 %-0.04
3.445.656 %1.105
3.064,15 0,35
Ara
MUHALIF GAZETECILIK EKONOMİ Yağız Kutay'la Ekolugat: Greedflation

Yağız Kutay'la Ekolugat: Greedflation

Greedflation" terimi, pandemi sonrası dönemde bazı şirketlerin kar marjlarını artırmak için fiyatları haksızca yükseltmeleri üzerine popüler hale geldi. Bu kavram, özellikle 2022’den itibaren enflasyonun hızla yükselmesiyle birlikte, şirketlerin maliyet artışlarını bahane ederek ya da ekonomik belirsizlikleri fırsata çevirerek fiyatları fahiş oranlarda artırmalarını eleştirmek amacıyla kullanılmaya başlandı. Ekonomistler, politikacılar ve medya, bu durumu özellikle ABD ve Avrupa’da yüksek enflasyon ve yaşam maliyetleri tartışmalarının merkezine taşıdı.

Türkiye özellikle son aylarda nasibini aldı. Mahfi Eğilmez kendi sitesinde konudan bahsettikten sonra kamuoyumuz sahiplendi açgözlülüğün yarattığı enflasyonu.

Günümüzde mal veya hizmetin fiyatını tahmin etmek artık imkansız. Bir yemeğin fiyatını sorduğumda alakasız cevaplar alabilirsiniz örneğin. Avrupa ve ABD’den tam da bu noktada ayrışıyoruz. Yüksek değil çok yüksek enflasyon seviyesine sahip bir ülkedeyiz.

Gazeteci Vahap Munyar’ın haberine göre Suvla Şarapları’nın kurucusu Selim Zafer Ellialtı, eşiyle gittiği bir restoranda kendi ürettiği şarabı sipariş etti ve hesaba 3 bin 300 lira ödedi. Şarabın restorana satış fiyatını araştırdığında ise, bu şişeyi yalnızca 260 liraya sattığını öğrendi.

Bu olay, açgözlülüğün tetiklediği enflasyonun çarpıcı bir örneğini ortaya koyuyor. Restoranlar, yüksek kar marjları elde etme arzusuyla ürünlere fahiş fiyatlar ekleyerek tüketicilere yük bindiriyor. 4 yılda çiğköfteyi %700 zamla alıyorsunuz bu yüzden.

Bu tür uygulamalar, ekonomik istikrarsızlığı artırmakla kalmayıp, aynı zamanda tüketicilerin alım gücünü de erozyona uğratıyor. Bu açgözlülüğe öncü olan resmi enflasyon rakamları ve hedeflemesi de başka günün konusu…

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *