HABER: Emel SEÇEN (Muhalif Kültür Sanat Servisi)
Türkiye’de çağdaş sanatın öncülerinden Füsun Onur’un Arter Koleksiyonu’nda yer alan Opus II – Fantasia adlı yerleştirmesi Füsun Onur’un diğer pek çok yapıtında olduğu gibi doğrudan müziksel referanslar taşıyan bu yerleştirmede, sanatçı dört sıradan nesneyi müziğin mecrası ve unsurları olarak kullanıp, mekânı ve zamanı ritim ve varyasyonlar yoluyla yorumluyor. Formu, mekânı, zamanı ve bunlar arasındaki ilişkileri sıra dışı bir malzeme çeşitliliğiyle araştırırken gündelik, öyküsel, hatta otobiyografik öğeleri de devreye sokan Onur, müziğe farklı duyuların dâhil olduğu bir süreç olarak yaklaşır. Sanatçının Çiçekli Kontrpuan (1982), Kadans (1995), Opus I (1999), Prelüd (2000), Noktürn (2001) ve diğer pek çok yapıtında olduğu gibi, doğrudan müziksel referanslar taşıyan bu yerleştirmesinde, dört sıradan nesne birbirleriyle etkileşime girerek mekâna özgü bir kompozisyon kuruyorlar.
Diğer koleksiyon “Tedbir” başlığı ile sanatın üretim, muhafaza ve sergileme pratiklerine odaklanıyor. İki koleksiyonun Küratörlüğünü Emre Baykal yapıyor ve “Tedbir”de ise sanat kurumu, sanatçı, sanat eseri ve izleyici arasındaki ilişkiler etrafında kurgulanan, 11 sanatçının 13 eserinden oluşmakta.
Pandemi kıskacında sıra dışı bir dönemde tasarlanıp 20 Şubat 2022 tarihine kadar ziyarete sunulan sergiler, öncelikle sağlık başta olmak üzere güvenlik, ekonomi, enerji gibi farklı alanlardan “tedbir” kelime anlamına odaklanıyor.
Birçok kez izleyicinin ortak olmadığı, tanıklık etmediği hazırlık ve müzakere süreçlerini; kültürel, ideolojik, hiyerarşik ve ekonomik bağlamların şekillendirdiği güç dinamiklerinin yanı sıra, sanatın kendine özgü kırılganlıklarını işliyor. Hayat içindeki sosyal ilişkilerden günlük yaşam biçimimize ve dünya dâhil bireysel olarak birbirimizle kurduğumuz mesafe şekillerinin değişimi, hareket kısıtlılığı hatta fiziksel görünüşlerimizin maskelendiği bir dönemde tasarlanıp ziyarete açılan Tedbir, ismini sergide yer alan Canan Tolon’un bir yapıtından esin almış.
İstisnasız her insanın yaşadığı ve giderek “küresel endişe” boyutunu alan olgunun sanat ve sanatın işleyiş, erişebilirlik ve ilişkilenme biçimleri istisnasız kesintiye uğradı. Günbegün değişen “yeni normal”ler karşısında sanat da kendi sürdürülebilirliğine yönelik tedbirler, yeni deneyim mecraları, farklı iletişim yöntemleri, altyapısal ve finansal çözümler aramak zorunda kalınıyor. Yaşamsal süreçte sanat ve iş dünyasının üretim ilişkileri, hiyerarşik ve bürokratik düzen, kurumsal olanla kişisel olanın çatışması/örtüşmesi, iletişim ve müzakere, kapsayıcılık ve dışlayıcılık, mega sergiler ve kuyruklar, kamusallık, sanat eserinin değeri, telif hakları, muhafazaya dönük ve korumacı yöntemler, güvenlik, inşa ve yıkım, sosyal mesafe ve maske…
ESER SAHİPLERİ
Arter’in üçüncü kat galerisinde yer alan “Tedbir” galerisinde Canan Tolon, Lamia Joreige, Hamra Abbas, Halil Altındere, Rogelio López Cuenca, Burak Delier, Ali Kazma, Alicja Kwade, Serkan Özkaya, Nasan Tur ve Walid Raad’ın yapıtları bulunmakta.
ARTER SALI–CUMA GÜNLERİ ARASINDA AÇIK
Salgın önlemleri çerçevesinde uygulanan sokağa çıkma kısıtlaması doğrultusunda yeni bir uygulamaya kadar hafta sonları kapalı olan Arter, Salı–Cuma günleri arasında 11.00–17.00 saatlerinde gerekli sağlık tedbirleriyle ziyarete açık. Aynı anda 400 kişinin kabul edilebildiği ve galerilerinde sosyal mesafe kurallarının uygulandığı Arter binasının yanı sıra ücretsiz ulaşım imkânı sunan Arter servisleri de düzenli olarak dezenfekte ediliyor. Kurumsal Sponsor Tüpraş’ın desteğiyle Arter sergilerine giriş Perşembe günleri her yaştan izleyici için ücretsiz; 24 yaşın altındaki gençler ile Arter Beraber üyeleri ise Arter’i her gün ücretsiz ziyaret edebiliyor. Arter binasının Kütüphane, Kitabevi, Bistro by Divan, arka bahçe alanlarına ve Galeri 0’dayer alan sergisine giriş için bilet gerekmiyor. Ulaşım Sponsorları Ford Otosan ve Otokar’ın desteği sayesinde Taksim’den ve Tepebaşı’ndan ücretsiz servis araçlarıyla Arter’e ulaşılabiliyor.