Muhalif Özel - Oğuz Büber
Düşük gelirli kadınların finansal yaşama katılımını desteklemek için çalışan bir finans kurumu olan WeCapital, Ocak 2021’de binlerce kadının kredi geçmişini resmi hale getirmek için tasarlanmış bir girişim başlattı.
Markaya göre, Meksikalı kadınların %83’ünün kredi geçmişi bulunmuyor. Bu da eğitim ya da iş kurmak için banka kredilerine erişmelerine engel oluyor. WeCapital, düşük gelirli kadınların kredi geçmişlerini yeniden oluşturmak ve onların finans alanına geçişlerini sağlamak amacıyla bir proje başlattı.
Meksika’da dükkan sahipleri tarafından tutulan milyonlarca resmi olmayan kredi kaydından yararlanmak isteyen WeCapital; Mexico City ve DDB Mexico ile işbirliğinde bulundu.
Latin Amerika’da kadınların haftalık ya da aylık mağaza kredisi alması oldukça yaygın bir durum. Dükkan sahipleri bir müşterinin satın aldığı her ürünü ve ne zaman ödeme yaptıklarını not ederler. Bu kayıtların sorun olan kısmı ise; ulusal finansal bilgi merkezleri tarafından görünür olmamaları ve kadınların harcama davranışlarına ilişkin olarak kanıt bırakmamalarıdır.
WeCapital, Data Tienda (Veri Mağazası) isimli girişimle Meksika’daki esnafın muhasebe kayıtlarına girdi. Mahalledeki işletmelerden bilgi topladı ve bunları kredi geçmişleri oluşturmak için kullandı. Kadınlardan Datatienda.mx Platformu’na kayıt olmaları ve burada 5 ile 10 esnaftan kayıt sağlanmaları istendi.
İncelemeler yapıldıktan sonra esnaf kayıtları resmi kredi geçmişlerine dönüştürüldü. Aralık 2021’e kadar 100’den fazla kadın işletmeleri için ilk mikro kredilerini almışlardır. Program Mexico City’den sonra Puebla, Guadalajara, Morelia ve Monterrey gibi büyük şehirlerde de hayata geçirilmiştir.
Proje sonucunda:
Ajansa göre platformun lansmanından bu yana 10.300’den fazla kadın kredi geçmişini oluşturmak için kayıt yaptırdı. 2.300’den fazla kadın işletmeleri ve eğitim planları için mikro krediler aldı. Data Tienda ise ülke genelinde 50.000’den fazla işletme sahibinin verisini topladı.
Meksikalı kadınların %83’ünün finansal yaşama katılımı sağlanmıştır.
35 milyonu geçkin düşük gelirli kadının kredi geçmişi yeniden oluşturulmuştur.
Meksika’da toplumsal cinsiyet eşitliğinin gün yüzüne çıkmasına fayda sağlamıştır.
BM’ye göre Meksika kadınlar için en kötü 20 ülke arasında yer alıyor. Bu proje ise binlerce kadının ekonomik özerkliği ve güçlendirilmesi için önemli bir çaba.
Finans sektörünü ve ülkenin bankalaştırılmasını güçlendiren bir proje.
Kampanya aynı zamanda Cannes Lions 2022’de Creative Data kategorisinde Grand Prix ödülüne layık görülmüştür.