Ayla Ganioğlu

Ayla Ganioğlu


AKP’den alternatif nesil yetiştirme projesi...

AKP’den alternatif nesil yetiştirme projesi...

AKP iktidarının geçen yirmi iki yıl boyunca en büyük yatırımı, görünür olduğu için birçok kişi bunun inşaat alanında olduğunu düşünse de, gerçekte eğitim alanında oldu.  

Refah Partisi’nin önemli tezlerinden biri, “imam hatipler bizim arka bahçemiz”di. Bunu hem imam hatip okullarına sahip çıkmak hem de bu okullardan kendi zihniyetlerini gelecekte de sürdürecek nesiller yetiştiğini anlatmak için ifade ederlerdi.  

Her ne kadar gömlek değişimi yaptıklarını söyleseler de RP geleneğinin devamı olan AKP’lilerin bunu açıktan dile getirdiklerine tanık olmadık. Ama AKP hem iktidar hem muktedir olma yolunda ilerledikçe, “imam hatipler arka bahçemiz” tezini doğrudan hayata geçirmek için yılladır büyük bir çaba gösterdi.

Özellikle 2012 yılından itibaren ortaokullarının yeniden açılmasıyla imam hatiplerde önemli artış oldu. 2012-2013 eğitim öğretim yılında 1099 imam hatip okulu varken, 2022-2023 eğitim öğretim yılında bu sayı 3 bin 432’e yükseldi.

Eğitim Sen verilerine göre, 2012-2013’te 94 bin 467 olan imam hatip öğrenci sayısı, 2017-2018 eğitim döneminde 723 bin 108’e, 2019-2020 eğitim döneminde 777 bin 439’a ulaştı.

Ama 2020-2021 eğitim yılından itibaren imam hatiplerdeki toplam öğrenci sayısında düşme başladı. 2022-2023 eğitim döneminde imam hatiplerdeki toplam öğrenci sayısı 695 bin 499’a indi.

Cumhurbaşkanlığı hükümet sistemine geçilmesinden sonraki ilk eğitim yılı olan 2019’dan 2023’e gelindiğinde öğrenci sayısı, 81 bin 940 azalmış oldu.

İmam hatip okulları ve öğrenci sayılarının artışı, halktan gelen bir talepten değil, aksine birçok yerde genel liseler kapatılarak, yer değiştirilerek, imam hatibe dönüştürülerek zorlamalarla sağlandı.

İmam hatiplerle birlikte eğitim müfredatı ve kitaplarda yapılan değişikliklerle hem alternatif tarih hem de alternatif nesil modeli uygulamaya konuldu.

“İşgali bilmeyen öğrenciler”

Yazar Ayşe Kulin, NTV’de bir yayında, ortaokula başlayan bir öğrencinin, Kurtuluş Savaş’ından da, Anadolu’nun işgal edildiğinden de haberdar olmadığını öğrendiğini şaşkınlıkla ve üzüntüyle anlattı.

Eğitim Sen Genel Başkanı Kemal Irmak, Muhalif’e, AKP iktidarının eğitimdeki değişiklikleri birden bire yapmadığını adım adım gerçekleştirdiğini söyledi.

“İlkokul ikinci sınıf hayat bilgisi kitabında, Atatürk’ün sadece Selanik’te doğduğu, annesi ve babasının kim olduğu, Dolmabahçe’de öldüğü ve Anıtkabir’e gömüldüğü bilgisi yer alıyor. Başka bir şey yok. Sonraki yıllarda cumhuriyetin kurucusu Atatürk diye veriliyor. Kurtuluş Savaşı ortaokulda anlatılıyor. Şunu biliyoruz ki, AKP uzun zamandan beri eğitim alanında dezenformasyon çalışması yapıyor.”  

Irmak, hayat bilgisi kitabında belirli gün ve haftalar olduğunu, okulların açıldığı ilk haftanın da “ilköğretim haftası” olarak geleneksel olarak kabul gördüğünü ancak artık bunun değiştiğini, belirli gün ve haftaların “15 Temmuz” ile başlatıldığını söyledi.  

“Muhalefet derin uykuda”

Irmak, muhalefetin eğitimde yapılan değişikliklere yeterince karşı çıkmamasını eleştirdi.

“Hem cumhuriyeti hem de ona ait değerleri kademe kademe kaldırıyorlar. Bunu da pat diye, birden bire yapmıyorlar. Dili farklılaştırıyorlar. ‘24 Kasım’ diye bir genelge göndermişler, ‘mefkuresi yüksek öğretmenler yetiştirmek’ ifadesi var. Dili Türkçeden giderek uzaklaştıran, Osmanlıcaya yönlendiren bir anlayış var. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli denilmesi gibi. Muhalefet, Türkiye’de uzun zamandır derin uykuda. Ana muhalefetin altı oklarından biri laiklik ama bu parti de uzun zamandır derin uykuda. Laik eğitimin, kamusal eğitimin surlarında her geçen gün gedikler açıldığını anlatmaya, dikkat çekmeye çalıştık ama etkili olamadık. Bu sene gölge bakanla beraber birtakım çalışmalar yapılıyor.”

Irmak, 15 Temmuz 2016 darbesinden sonra Fetö’nün tüm okullarının imam hatip lisesine çevrildiğini, bunun dışında da çok sayıda okul yapıldığını ve böylece imam hatip sayısındaki artışın gerçekleştiğini belirterek,  “Bunlar hepimizin gözü önünde yapılıyor ama toplumun dinamiği olacak siyasetçiler bu süreci sessizce izlediler.” dedi.

Eğitim Sen’in verilerine göre, 2018 yılında eğitim bütçesinin yüzde 6.6’sı imam hatip okullarına ayrılırken, 2023’te bu oran yüzde 7.8’e çıktı. 

Anadolu ve fen liselerine destek yok

Buna karşılık ne Anadolu liseleri ne fen liseleri ne meslek liseleri ne de diğer liselere aynı imkanlar sağlanmadı.

İmam hatip okulları hızla artarken, Anadolu, fen, meslek ve diğer liselerinin sayısında önemli bir değişiklik olmadı.

2019-2020 eğitim yılında toplam fen lisesi sayısı 322, Anadolu liseleri sayısı toplam 2 bin 871 iken, 2022-2023 eğitim döneminde toplam fen lisesi sayısı 365, Anadolu lisesi sayısı da sadece iki bin 903’e yükselebildi. 

Sanayicilerin, işletmelerin, mesleki ve teknik eğitim görenlere ihtiyaç olduğunu sık sık açıklamalarına ve bu alanda büyük bir iş gücü açığı olduğunu söylemelerine rağmen, meslek ve teknik liselerinin artması için bir çaba olmadığı rakamlardan görülüyor.

Tam aksine 2019-2020 eğitim döneminde bu liselerin sayısı beş bin 700 iken, 2022-2023 eğitim döneminde beş bin 684’e indi.

telif

Yorum Yazın

Ana Sayfa
Web TV
Foto Galeri
Yazarlar