Sosyal medya operasyonu:

Bir gecede el değiştiren hesaplar, reklam filmi ve viral reklam alanlar…

  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
Bir gecede el değiştiren hesaplar, reklam filmi ve viral reklam alanlar…
Abone ol

Dün geceye, ‘İBB Haber’ ve ‘Büyükşehir Çalışıyor’ sosyal medya hesaplarıyla ilgi yaşanan paylaşım kaosu damga vurdu. Peki ya yaşanan sadece bu muydu? AK Parti’nin reklam filmi ve yaptığı viral reklam paylaşımlarıyla ilgili neler kaçırdık?

Oğuz Büber - Muhalif Analiz


Dün gece herkesin konuştuğu konu ‘İBB Haber’ ve ‘Büyükşehir Çalışıyor’ hesaplarından yapılan paylaşımlardı.

‘İETT’de neler oluyor?’ videosu herkesi şaşkınlığa uğrattı.

Kısa süre sonra videoyla ilgili bir açıklama yayınlandı.

Açıklamada kullanılan dil eski genel başkan Kemal Kılıçdaroğlu yanlısı olarak görülse de herkesin aklına ilk olarak “AK Parti tarafından mı yapıldı acaba?” sorusu geldi.

Bunun da nedeni şuydu: İstanbul Büyükşehir Belediyesi yönetimi için; “İstanbul’un kaynaklarını adeta bir ahtapot gibi saran, kendilerine biat etmeyen herkese karşı öfke kusan zihniyet bizim şahsımıza karşı bir güvenlik tehdidi olmakla beraber bizden çok daha önemli olan Cumhuriyet Halk Partisi’ne büyük bir tehdit haline gelmiştir.” denilerek öfke kurulmuştu.

Oysa, Kılıçdaroğlu destekçileri yeni CHP yönetimine tepkili olsa da Kemal Kılıçdaroğlu şahsi olarak  CHP’ye karşı eleştirel bir üslup kullanmıyordu. Nitekim ilk olarak herkesin aklına AK Parti ve İstanbul adayı Murat Kurum geldi.

‘İBB Haber’ ve ‘Büyükşehir Çalışıyor’ hesaplarının yöneticisi olduğu söylenen Ümit Kaya’nın AK Parti İBB adayı Murat Kurum ile anlaştığı da ortaya atıldı. Bu doğrultuda haber paylaşan gazeteci Nevşin Mengü’ye ise Murat Kurum’un ekibi ulaşarak; ‘Hesabın kendileriyle ilişkisi olmadığı ve etik olarak da stratejik olarak da böyle bir yol izlemeyecekleri’ söylendi.

Acaba bu doğru muydu?

Dün gece yaşanan sadece birkaç sosyal medya hesabının el değiştirilmesi miydi?

Hiç de öyle değildi. İsterseniz detaylara bakalım…

AK Parti Gençlik Kolları Resmi X (Twitter) hesabı akşam saatlerinde bir reklam filmi yayınladı.

Reklam filminin kahramanı dijital medyada yayınlanan ‘Gibi’ dizisinin konuk oyuncaklarından ‘Yalvaç’tı. (Dizideki ismi).

Bunu neden belirtiyorum?

Çünkü dizide ‘Vücutçu Yalvaç’ olarak tasvir edilen karakter reklam filmine bire bir kimliği ile aktarılmıştı.

Reklamda da öne sürülen; İstanbul o kadar kötü halde ki, ‘Vücutçu Yalvaç’ spor yapmak için bir spor salonuna ya da spor eğitmenine ihtiyaç duymuyor fikri.

Bu düşünceyi reklam filminde uyarlamak oldukça zor ve filmin başarılı olduğunu söylemek de güç. Neden mi?

Yalvaç filmde, İstanbul sınırları içerisinde spor hareketleri yerine geçen hareketler yapmaya çalışıyor.

Bunlar içerisinde bir spor hareketi olarak değerlendirmeye alınabilecek sadece; yürüyen merdiven çalışmadığı için merdivenlerden yürüyerek inme aktivitesi olabilir.

Ancak sporla uğraşanlar bilecektir ki. Günlük hayatta gerçekleştirdiğiniz yürüyüşler spor yerine hiçbir koşulda geçemez. Spor olarak sayılması için ilgili vaktin sadece spor faaliyeti için ayrılmış olarak ayrılması gerekir. Sporcu daha doğrusu vücutçu Yalvaç’ın bunu bilmemesi de garip.

Reklamdaki diğer sahnelere bakarsak;

Vücutçu Yalvaç evinden çıkar çıkmaz su dolu sokakta egzersiz hareketi yapmaya başlıyor. Acaba hangi insan işe gitmek için evden çıktığında üzerinde iş kıyafetleri varken açma germe hareketi yapar? Spor yapmakla alakası nedir?

Ardından sıra geliyor bozuk İBB otobüsünü itmeye. Sahne sadece 5 saniye sürüyor. Neden derseniz? Çünkü o otobüs; AK Parti’nin, İstanbul’da bozuk olmayan bir özel halk otobüsünü şoförle anlaşıp bozukmuş gibi gösterdiği, sonrasında da set kurup çekim yaptığı otobüs. (14 Ocak 2024) Spor neresinde bunu çözmek de zor…

Sonraki sahnelerden birinde ise toplu ulaşımdaki kalabalığa dikkat çekilmek isteniyor. İstanbul’daki kalabalığın sebebi olarak belediyeyi görmek de ilginç bir bakış açısı olacak ki, daha ilginci geliyor. Adım atılmayacak yer olmasına rağmen Vücutçu Yalvaç karakteri terler içerisinde barfiks çekiyor. ‘Sebebi ne? Mantığı ne? Terler içinde kalarak neden insanları kokusuyla rahatsız ediyor?’ gibi birçok soru işareti var. Ama reklam filminin öne sürdüğüyle uyuşan bir içerik mevcut değil.

İçeriğini detaylı olarak analiz ettik. Bu reklam filminin diğer misyonu neydi peki?

Konusundan filmde aktarılanlara kadar tüm detaylarıyla başarılı diyemeyeceğimiz bu reklam filmini; Twitter’da siyasetle alakası olmayan yüksek takipçili birçok sosyal medya hesabı paylaştı. Sebebine geldiğimizde ise bir ücret karşılığında viral reklam yapıldığını söylemek yanlış olmaz.

Üzücü kısmı ise para karşılığında takipçilerini kaybedecekleri gerçeği…

Hemen viral reklam örneklerine geçelim:


Siyasetle hiçbir alakası olmayan, insanların ruh hallerine hitap eden paylaşımları ile bilinen ‘Mentally I’m Here’ sayfasının paylaşımı

 

Yine kişisel gelişim ve odaklanma üzerine paylaşımlar yapan hiç de siyasi olmayan bir sayfa ‘Motivasyon’


640 bin takipçiye sahip genel olarak marka ve bahis şirketlerinin reklamlarını alan ‘Bazı Enfes İnternet Bilgileri’ sayfası


‘Nasıl Çizilir?’ İsimli aslında belirli ögelerin nasıl çizildiğini göreceğimizi düşündüğümüz fakat reklamlarla dolu sosyal medya hesabı


Hayata dair iddialı sözlerin paylaşıldığı, siyasetin ‘S’sinin bulunmadığı 485 bin takipçili ‘Haklı’ isimli X hesabı

 

 

Reklam filmini paylaşan, onlarca siyasi eksenli - iktidar yanlısı sosyal medya hesabı zaten mevcut.

Yukarıda yer verdiklerimiz ise; dün gece paylaşımda bulunan, siyasetle herhangi bir ilişkileri bulunmayan, toplumun geneline hitap eden sayfalar.

Sayfaların diğer paylaşımlarına göz attığımızda fark ediyoruz ki; belirli bir ücret almadan bu reklam filmini paylaştıklarını söyleyebilmek oldukça güç. Sayfaların aldıkları ürün reklamları da bunun bir göstergesi.

Kısacası dün gece yaşanan sadece İBB’ye ait hesaplardaki el değişikliği ya da kullanıcı sorunları değildi. Aynı zamanda bir reklam filmi yayınlandı ve büyük bir ihtimalle ücreti karşılığında siyasi olmayan sayfalara reklam verildi.
 


Yorum Yazın