Türkiye’de Instagram’a erişim engelinin ardından e-ticaret ekosisteminde günde yaklaşık 2 milyar liralık bir kayıp oluşabileceği belirtiliyor.
BTK, ani bir kararla Instagram’a erişim engeli getirdi. Instagram’ın kapatılması kararı Türkiye gündemine oturdu. Farklı platformlarda karara tepkiler devam ediyor. BTK’nın site sorgu ekranında Instagram’a erişim engeli getirme kararı görülebiliyor. Bu karar üzerine Instagram kullanıcıları Instagram’la ilgili merak ettiklerini sorgulamaya başlandı. Kullanıcılar, 2 Ağustos Instagram çöktü mü? Instagram neden açılmıyor? Instagram’a neden erişim engeli getirildi? Instagram ne zaman açılacak? Instagram neden kapatıldı gibi soruların cevaplarını araştırıyor. Instagram’a erişim engelinin katalog suçlara uymadığı gerekçesiyle getirildiği açıklandı. Katalog suçlar; çocuğa karşı cinsel istismar, intihara sevk etme, Atatürk’e hakaret gibi içerikleri kapsıyor. Ancak sosyal medyada Instagram neden kapatıldı sorusu üzerine farklı gerekçeler de ileri sürülüyor.
Instagram’a erişimin kapatılması satışları durdurdu
Instagram’da küçük butikler, butik satıcılar, yöresel ürün satıcıları, kadın girişimciler gibi birçok online satıcı bulunuyor. Bu satıcılar, Instagram’dan sipariş alıyor, ürünlerini Instagram reklamları ile hedef kitlesine tanıtıyor ve siparişle ilgili iletişimi platform üzerinden yapıyor. Ayrıca, e-ticaret sitelerine Instagram etkileşimleri üzerinden trafik sağlayan e-ticaret satıcıları da bulunuyor. Satıcılar, Instagram etkileşimleri ile müşterileri iletişimlerini sürdürüyor. Instagram’a erişim engeli getirilmesi, binlerce satıcının satışlarını durdurdu. Satıcılar, siparişlerini tamamlamak ve yeni sipariş almak için müşterilerini alternatif sosyal medya mecralarına yönlendiriyor. Instagram satıcıları, e-posta ve SMS yoluyla müşterilerine alternatif satış kanalları sunmaya başladı.
ETİD: Günde 1,9 milyar liralık bir hacim etkilenebilir
Instagram’ın erişime kapatılması tartışılmaya devam ederken, bu kararın e-ticareti nasıl ve ne kadar etkileyeceği de tartışma konusu oldu. Konuya ilişkin açıklama yapan Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Emre Ekmekçi, Türkiye’de toplam e-ticaretin içindeki yüzde 10’luk kısmın sosyal medyada gerçekleştirildiğini hatırlatarak, Instagram’a erişimin kapatılmasının, oluşturulan influencer trafiğiyle birlikte günlük 1,9 milyar liralık bir e-ticaret hacminin etkilenebileceğine dikkat çekti.
Emre Ekmekçi, şunları söyledi; “Toplam e-ticaretin içindeki yüzde 10’luk kısım sosyal medyada yapılıyor. Günde 930 milyon TL’ye denk geliyor. Platformlara trafik oluşturan influencer’larla birlikte 1,9 milyar liralık bir hacim etkilenebilir. Birebir yok olmaz ama başka zamana veya başka bir platforma kayar.”
“Türkiye’de Instagram çok önemli kanallardan biri”
Ekmekçi, e-ticarette tüm kanalların önemli olduğunun altını çizerek, yılsonu 3,4 trilyon liralık işlem hacmine ulaşma hedeflerinin bulunduğunu belirtti. Bu hedefe giderken her türlü mecranın kısıtlanmasının sektör açısından faydalı olmayacağına vurgu yapan Ekmekçi, şu değerlendirmeyi yaptı; “Bizim için her kanal önemli. Türkiye’de Instagram çok önemli kanallardan bir tanesi. O platformda Türkiye’de ciddi bir ekonomi dönüyor. Bu platformun üzerinde dönen iş modelleri var, yatırımlar var, bu karar pozitif bir ortam oluşturmaz.”
Instagram ne zaman açılacak?
BTK’nın Instagram erişim engeli kararı devam ederken, Instagram ile ilgili son dakika kararının ne zaman değişeceği merak konusu oldu. Kullanıcılar internette sürekli Instagram’a neden erişilemiyor, Instagram ne zaman açılacak sorularının cevaplarını arıyor. Instagram’dan mesaj gönderilebilirken, akış görüntülenemiyor, paylaşım yapılamıyor. Instagram’a erişim engelinin ne zaman kaldırılacağı konusunda da henüz bir açıklama yapılmadı. Bunun üzerine kullanıcılar Instagram’a farklı erişim yollarını araştırıyor. Android ve iOS cihazlarda VPN ile Instagram’a erişim sağlanabiliyor. Sosyal medyada BTK’nın, Instagram’ı erişime kapatılma kararından geri adım atabileceği konuşuluyor.
Instagram’dan e-ticaret popüler hale geldi
Öte yandan, Instagram’nın dünya genelinde 2 milyardan fazla kullanıcısı var. Türkiye’de Instagram kullanıcıları sayısı da 52 milyona ulaşmış durumda. Bu durum, Instagram’ı, e-ticaret satıcıları için potansiyel müşteri platformu haline getirdi. İşletmeler için kullanıma açılan Instagram Alışveriş özelliği, e-ticaretten satış yapan satıcıların platformun devasa kullanıcı kitlesine ulaşmasını ve farklı kategorilerde ürün ve hizmetleri satmasını sağlıyor.
Bu sebeple son yıllarda Instagram üzerinden satış yapmak popüler hale geldi. Bununla birlikte online tüketiciler, Instagram’ı ürün araştırma platformu olarak kullanmaya başladı. Instagram’da işletme profillerini inceleyen tüketiciler, Instagram Alışveriş gönderilerine büyük ilgi gösteriyor.
Her ay 130 milyon Instagram kullanıcısı alışveriş paylaşımlarına tıklıyor!
Pazar araştırma platformu Gitnux’ub “Instagram Alışveriş: Platform, Etkileyici Kullanıcı Etkileşim İstatistikleriyle E-Ticareti Nasıl Devrim Yaratıyor?” başlıklı raporunda şu veriler dikkat çekiyor;
Her ay 130 milyon Instagram kullanıcısı alışveriş paylaşımlarına tıklıyor.
200 milyondan fazla Instagram kullanıcısı her gün en az bir işletme profilini ziyaret ediyor.
Instagram fenomenleri günde ortalama 2,5 sponsorlu gönderi paylaşıyor.
Alışveriş tutkunlarının yüzde 70’i ürün keşfi için Instagram’a yöneliyor.
Instagram kullanıcılarının yüzde 83’ü Instagram’da yeni ürün veya hizmet keşfetti.
Yapılan bir ankette, katılımcıların yüzde 87’si Instagram’ın yeni ürünler hakkında bilgi edinmelerine yardımcı olduğunu söyledi.
Instagram, 10 kullanıcıdan 6’sının yeni ürünleri keşfetmesine yardımcı oldu.
İnsanların yüzde 50’si Hikayeler’de gördükleri bir ürünü satın almak için Instagram’a giriyor.
Pazarlamacıların yüzde 89’u Instagram’ın influencer pazarlama stratejileri açısından önemli olduğunu söylüyor.
Instagram kullanıcılarının yüzde 80’i en az bir işletme hesabını takip ediyor.
130 milyon Instagram kullanıcısı alışveriş paylaşımlarıyla etkileşime giriyor.
Kullanıcıların yüzde 75’i bir markanın gönderisine baktıktan sonra bir web sitesini ziyaret etmek gibi bir eylemde bulunuyor.
Instagram kullanıcılarının üçte birinden fazlası Instagram üzerinden online bir ürün satın aldı.
Tüketicilerin yüzde 70’i ürün keşfi için Instagram’a yöneliyor.
ABD’deki işletmelerin yüzde 71’i Instagram kullanıyor.
18-29 yaş aralığındaki Instagram kullanıcılarının yüzde 64’ünün mobil üzerinden alışveriş yapma olasılığı daha yüksek.
Kullanıcıların yüzde 83’ü Instagram’da yeni ürün ve hizmetler buluyor.
Diğer taraftan, Amazon Türkiye ve PwC Türkiye iş birliğiyle hazırlanan “Türkiye’deki KOBİ’lerin E-Ticaret Görünümü” raporuna göre, Instagram’daki̇ kadın girişimci oranı, pandemiden ̇bu yana yüzde 92 artış gösterdi.
Yorum Yazın