İbrahim Keloğlan isimli kedi katliamcısının medyaya yansıyan fotoğraflarında üzerindeki ‘Mavi’ markalı ürün dikkatleri çekiyordu. Kurumun bu durum karşısındaki tutumu çok eleştirildi. Peki, Mavi nasıl bir yol izleyebilirdi?
Oğuz Büber - Muhalif Analiz
1 Ocak günü İstanbul Küçükçekmece’de İbrahim Keloğlan adlı bir cani, Eros isimli minik kediyi 6 dakika boyunca işkence ederek katletti.
Katil, kediyi kovalayarak asansör boşluğunda sıkıştırmış, kaçacak yer bırakmamıştı. Defalarca tekmeleyerek canını almıştı.
Katil Keloğlan’ın öldürme nedeni ise, kendi ifadesine göre şöyleydi: “Eşim bana çocuğumuzun olamayacağı ve bu durumu daha önceden bilip benden gizlediğini söyledi. Konuşmanın devamında beni teselli etmek için gerekirse bir-iki kedi sahiplenebileceğini belirtti.” Bu durumun kendisini fazla üzdüğünü ifade eden cani, hüznünü ise asansörde gördüğü kediden çıkarttığını söylüyor.
Yani masum bir canı almanın sebebi olarak kendi kişisel problemini gösteriyor ve kendisini haklı buluyor.
Katil, Mahkemeden indirimli 1 yıl 3 ay hapis cezası alıyor, erteleme ile salınıyor.
Konunun temelini bilmeniz için sizlere bunları anlattım. Peki, konu nerede dünyaca ünlü markamız Mavi’ye geliyor?
Tüm Türkiye, kedi katliamcısı İbrahim Keloğlan’a sosyal medya üzerinden tepki gösteriyor ve yetkili mercilerin harekete geçmesini istiyor.
Bu sırada katilin paylaşımlarda kullanılan tek bir fotoğrafı var. (Sanıyoruz başka bir görseline erişelemedi.) Şahsın üzerinde giydiği kıyafetteki ‘MAVİ’ logosundan rahat bir şekilde ürünün Mavi markasına ait olduğunu anlayabiliyoruz.
Markanın bu durumdan rahatsız olması oldukça normal bir durum. Sonuçta bir suçlu ile isminiz yan yana geliyor ve bilinç altına negatif etki edebilir.
Böyle bir algının önüne geçmek için yapılması gerekenler nelerdir?
Mavi’nin resmi hesaplardan aldığı ilk ve tek aksiyon, haberlerde ve paylaşımlarda kullanılan fotoğraf seçimine yönelik oluyor. Bir kullanıcıya, şahsın Mavi ürünü giydiği fotoğrafı kaldırması için resmi hesaptan mesaj gönderiliyor.
Mesajın tamamı şöyle:
“Merhaba,
Öncelikle hayvan dostu bir marka olarak hassasiyetinizi paylaşıyoruz. Fakat ilgili paylaşımınızda seçmiş olduğunuz fotoğrafta Mavi logosunun açık ve net bir şekilde görünmesi nedeniyle, konuyla hiçbir alakamız olmamasına rağmen markamıza zarar veren polemikler oluşmasından çok rahatsız ve üzgünüz.Dolayısıyla ilgili paylaşımınızdan Mavi logolu görselin kaldırılması konusunda yardımınızı ve geri dönüşünüzü bekliyoruz.
Teşekkürler.”
Metinde de ifade edildiği gibi kamuoyu Mavi’yi hayvan dostu bir marka olarak biliyor. Mağazalarında konaklayan hayvanlara müsaade etmesinden ürünlerine taşımalarına kadar. Hatta sadece hayvan değil kedi özelinde bilinen bir marka. ‘Miav’ serisi ile birçok kişinin gönlünde yer ettiler.
Mavi’nin, bir hayvan katilinin üzerinde kendi ürününü görmesinden rahatsız olması güzel bir durum. Ancak; hayvan dostu imajına sahip böyle önemli bir markadan asıl beklenen, olayı kınayan resmi bir açıklamaydı diye düşünüyoruz.
Mavi, Türkiye’nin en çok kullanılan giyim markalarından birisi. Ürünlerini herhangi bir zamanda; bir ünlünün üzerinde de, bir katilin üzerinde de görebiliriz. Nitekim yakın zamanda olumsuz olanı gerçekleşti.
Kurum; açıklama olmasa da, katilin tutuklanması için oluşturulan ‘#ibrahimkeloğlantutuklansın #ErosİçinAdalet’ etiketlerine katılım sağlayan bir paylaşımda da bulunulabilirdi.
Tüketici markayı kendi yanında hissedebilirdi.
Nitekim hamlesiz kalmaları, sosyal medyadaki kullanıcılarından daha büyük eleştiriler gelmesine neden oluyor.
İronik olan taraf ise markanın yaptığı son 3 paylaşım Kedi konseptli ve gelen eleştiriler bu paylaşımların altına yazılıyor.
Sosyal medyadaki son paylaşımlar şöyle:
Yapılan eleştirel paylaşımlar şu şekilde:
Markanın milyonların kalbini kazanabilecekken bu kadar sessiz kalması düşündürücü…
Üstelik, kınamanın haricinde çok daha fazlasını yapabilecek olanaklara sahipken.
Örnek olarak; ‘Eros’ isimli bir ürün serisi oluşturulabilir ve üründen elde edilen tüm gelir katledilen minik dostumuzun isminin verildiği bir barınakta yaşatılabilir.
Böyle bir hamle; olayı hafızalarımızda diri tutacak, Eros gibi zor şartlarda yaşayan sokak hayvanları için umut olacaktır.
Kuruma da her açıdan olumlu yansıyacaktır: Markanın hayvan dostu imajını pekiştirme ve halkta sempati oluşturma gibi.
Ne diyelim? Hiçbir şey için geç değil…
Yorum Yazın