TRT Genel Müdürü Prof. Dr. Mehmet Zahid Sobacı geçenlerde gerçekleştirilen Stratcom Youth - Uluslararası Genç İletişimciler Forumu’nda ‘’TRT’nin 2023 yılında Netflix’e alternatif uluslararası bir dijital platform inşa edeceğini’’ açıkladı. Bu açıklamayla birlikte gözler dijital platformlara çevrildi. Hali hazırda yerli olan Acun Ilıcalı’nın sahibi olduğu Exxen, Aydın Doğan’ın sahibi olduğu Blu TV, Filli Boyanın da sahibi Gözde Akpınar’ın kurduğu Gain ve Doğuş Holding’in kurduğu PuhuTv gibi platformlarımız var. Bu platformlar içerisinde Exxen, Şampiyonlar ligi maçlarına ait yayın haklarını satın almasıyla birlikte 1,5 Milyon aboneye doğru ilerliyor. Düşünün ülkemizde IPTV Korsan yayıncılığı yaygın olmasına rağmen yerli platformlarımız adına abone sayısı gayet iyi seviyede. Dünya’da dijital yayıncılığın lideri olan Netflix, ülkemizde 3,5 Milyondan fazla abone sayısıyla lider konumda. Verileri değerlendirdiğimizde TRT gibi köklü ve deneyimli yayıncılık anlayışına sahip bir kuruluşumuz neden dijital platformlarda yerini almasın.
TRT, Dijital platformlarda illa ki yerini alır ama kritik sorumuz şu; TRT, Netflix gibi küresel bir oyuncuya karşı uluslararası alanda alternatif olabilir mi?
İşte bu çok zor çünkü bunun için ciddi bir teknik altyapıya, kaliteli yapımlar için ciddi bir mali harcamaya ihtiyaç var. 2021 yılında ünlü sinema dergisi Variety göre Netflix; 17 Milyar dolar içerik harcamasında bulunmuş. Bu rakamı düşündüğümüzde bir Netflix olmak kolay değil! Düşünün; 221 Milyon civarı aboneye sahip Netflix, 2021 yılında yayın içeriğine 17 Milyar dolar harcıyor, 2022 yılında 18 Milyar dolar bütçe ayıracağını ilan ediyor ama buna rağmen 2022 yılı ilk çeyreğinde 200 Bin abone yitirerek 10 yıldan beri ilk defa abone kaybıyla karşı karşıya kalıyor. Hatta önümüzdeki aylarda 2 Milyon abonenin daha Netflix’ten ayrılacağı öngörülüyor. Haliyle dijital platformlarda başarıyı yakalamak ve devam ettirebilmek pek güç
Uluslararası alanda ise rekabet çok fazla; Amazon Prime, Apple TV, Disney Plus, Hulu, Youtube Premium, HBO Max, Peacock ve İflix gibi platformlar kaliteli içerikleriyle birbirlerine karşı rekabet halindeler. TRT’nin, Milyonlarca abone sayısına ulaşmış arkasında ciddi sermaye desteği bulunan markalarla mücadele etmesi ise kolay görünmüyor. Elbette TRT’nin Netflix başta olmak üzere bu marka platformlara rakip olamayacağını biliyoruz ama alternatif olabilmek için de çok kaliteli yapımların ortaya çıkarılması gerekiyor. Ülkemizin bildiğimiz üzere dünyaca tanınan başarılı yapımları yok değil. Dünya’da şu ana kadar en çok izlenen Türk dizisi 500 Milyon seyirci sayısına ulaşan Muhteşem Yüzyıl olmuş. Aşk-ı Memnu, Binbir Gece, Ezel ve İçerde gibi diziler de yurtdışında hatırı sayılır izleyici kitlesine ulaşarak kendilerini ispatlamışlar. Marka platformlarının pahalı yapımlarına karşı global çapta rekabet gösteremeyiz fakat Türk dizilerinin tutulduğu Ortadoğu ve Balkanlarda karşılarına alternatif olarak çıkabiliriz. Yoksa küresel çapta alternatif olmak için kurumsal kültürünüzün ve yaptığınız projelerin de kurumsal çapta olması gerekiyor. TRT kurumsal kültürü, kuruluş felsefesi ve kadrosuyla bu hedefe ulaşabilir mi?
TRT’nin dijital platformlara dahil olmasını sadece ticari anlamda değerlendirmek hata olacaktır. ‘’Özü sözü insan’’ sloganıyla TRT; Türk Milletinin stratejik bir kurumudur. Türk kültürünün ve Türkiye’nin tanıtıldığı özgün yapımların üretilmesi ve dünyaya pazarlanması elzemdir. Medya, günümüzde en yaygın bir propaganda aracı olarak kullanılmaktadır. Emperyalist idealleri olan ülkeler kendi kültürlerini dizi ve filmlerle empoze etmeye çalışırken kendi değerlerimizin ve benliğimizin korunmasını sağlayan kaliteli yapımların sahneye sürülmesi yerinde bir mütekabiliyet olacaktır. Pizza ve Ninja kaplumbağalar ikilisini hatırlarsanız ne anlatmak istediğimizi de hemen anlayacaksınızdır.
1964 yılında Türk Milletinin vergileriyle kurulan ve 58 yıldır ayakta duran TRT’nin başarısı Türkiye’nin başarısı olacaktır. En nihayetinde TRT-İzle ve TRT-Dinle platformlarına üye olduğunuzda ücretsiz ve reklamsız TRT’nin dijital arşivine ulaşabiliyorsunuz. Böyle bir güzel imkân sunan TRT, dijital platformda Türkiye adına 2025 yılı sonunda 100 Milyar dolar hacme ulaşması beklenen streaming piyasasından payını alacaktır.
Yorum Yazın