Birkaç günlük bir gezi için temmuz başında Sivas’a gittim. Fotoğraf gezisi düzenlemiş bir grup arkadaşın peşine takıldım. Biraz Sivas, biraz Divriği…Geçerken Kangal Köpek Çiftliği… güzel bir geziydi.
Gezimiz, Söğütlüçeşme’den Sabah 8.40’da hareket eden İstanbul-Sivas Hızlı Treninin keyfiyle başladı. Sivas’a vardığımızda saat 17:08’i gösteriyordu. Gecikmiştik. Belirtilen varış 15:58’di.
Tren, gecikmez mi? Gecikebilir elbette. Türküsü bile var:
“Kara tren gecikir, belki hiç gelmez / Dağlarda salınır da derdimi bilmez.”
Hatta biraz daha eskilere gidersek Muazaffer Akgün var:
“Kara tren gelmez m’ola / Düdüğünü çalmaz m’ola”
Trenimiz, “Kara Tren” yani kömürle çalışan buharlı tren değildi elbette. Ama ne fark eder? Ozan; her renk, her tip, her model için ayrı ayrı türkü yakamaz ki. Gerek de yoktur. Gelecekte, gezegenler arası yolculukta, gecikmesi olası uzay mekikleri için de geçerlidir bu türküler.
“Yüksek Hızlı Tren gecikir, belki hiç gelmez/ dağlarda salınır da derdimi bilmez.” diye türkü yok diye, Yüksek Hızlı Tren, gecikmez diye bir durum yok. Bizimki gecikti işte.
Bir de “Beklenen tren” var. Nuri Sesigüzel’den. Burada; tren geliyor, ama içinden beklenen kişi çıkmıyor. O yüzden bu trenin, konumuzla ilgisi yok.
***
Sivas’a geç varmamız istisna değildi. Bu konuda çok şikayet var.
Mayıs sonunda Yozgat’ta yağmur yağmış Yüksek Hızlı Tren hattında hasar oluşmuş. Sel suları rayların altındaki dolgu malzemelerini yerinden söküp, sürüklemiş.
Geçen haziran ayında da, hattın açılışından iki ay sonra yine yağmur yağmış, yine hasar oluşmuş.
Genellikle heyelan diye bahsedilen haberlere ve fotoğraflara bakılırsa, hasarlar; hattın üzerine bir yamacın devrilmesi şeklinde değil de, hatların altındaki dolgu malzemelerinin yerinden sökülüp sürüklenmesinden oluşmuş.
2019’daki Çorlu tren faciasının sebebi de böyleydi. Tren, yağış nedeniyle rayların altındaki toprak menfezinin kayması sonucu devrilmişti. Kazada 25 kişi ölmüş 317 kişi de yaralanmıştı.
Yamaçlardan akan suların, yol verilerek akıp gitmesini sağlamak, inşaat projelerinde önemli bir konudur. Siz bunu planlayamaz veya projelendiremezseniz, inisiyatifi su alır. Dilediği yerden akar, beraberinde ne bulursa sürükler, götürür.
***
Ankara Sivas Yüksek Hızlı Tren hattının yapım süreci de seferlerin kendisi gibi yavaş ilerlemiş.
Temeli 2009 yılında atılan, 2011 yılında sefere başlayacağı açıklanan Ankara-Sivas hattı 14 yılda ancak açılabilmiş.
2017 aralık ayı sonunda Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Tren Hattı'nı 2018 sonu 2019 başında bitirip hizmete sunmayı hedefliyoruz. demişti. Yolculuk süresi de 2 saate düşecekti
12.10.2019’da Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan, "Sayın Cumhurbaşkanımızın da kamuoyuna açıkladığı gibi önümüzdeki Ramazan Bayramı'ndan (Mayıs 2020) önce hattı hizmete almayı planlıyoruz." demişti.
11.3.2021’de Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Ankara-Sivas Hızlı Tren hattında sona geldiklerini belirterek, "Haziran ayı itibarıyla projemizi tamamlayıp vatandaşımızın hizmetine sunacağız." demişti.
13.4.2022'de Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, yılın sonuna doğru Ankara-Sivas yüksek hızlı tren hattının hizmete alınacağını söyledi
21.11.2022'de yapılan TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, hattın 2023 yılı Nisan ayında açılacağını, söyledi.
İnanmayabilirsiniz ama hat hakikaten Nisan 2023’de, 14 mayıs seçimlerinden kısa bir süre önce açıldı.
***
27.8.2021 tarihli bir haber: “Başkan Recep Tayyip Erdoğan, Sivas Kongresi'nin yıl dönümü olan 4 Eylül'de Sivas'ta Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Tren (YHT) hattının açılışını yapacak. Bu yeni hat ile Ankara-Sivas arası 12 saatten 2 saate düşecek.”
Madem tamamlayamıyoruz, tamamladığımız kadarını açalım diye düşünülmüş olabilir.
4 Eylül 2021'de hattın Kırıkkale (Balışeyh) - Sivas kısmı açılacakmış. Ankara - Kırıkkale (Balışeyh) kısmında ise mevcut konvansiyonel hat kullanılacakmış.
Yüzde 20’lik kısmını konvansiyonel hat üzerinden saatte 60 kilometre ile sürdürecek yüksek hızlı bir tren yolculuğu, ilginç olurdu. Böyle bir hattın resmi açılısı daha da ilginç olurdu.
Hazırlıkları tamamlanmış, Erdoğan’ın programında da yer alan bu açılış, 3 Eylül 2021'de ertelenmişti. Bu, yedinci ertelemeydi.
8 Şubat 2023'te 2023 Kahramanmaraş depremleri sonrası Yazıhan'dan Sivas'a trenle getirilen depremzedeleri Sivas – Ankara Yüksek Hızlı Tren’in ilk yolcuları oldular. Bu, henüz açılmamış bir hat için insanlı ilk test sürüşü sayılabilir.
***
Güzergahta çalışmalar devam ederken, Ankara-Sivas arasında 2 buçuk saat süren yolculuk 4 saate yükselmişti. Bu arada online satılan biletlerin 13 Temmuz sonrasına satış göstermemesi sonucunda Sivas-Ankara seferlerinin iptal edileceği iddia edildi.
Bu, bir yandan; açılışın bir kez daha iptal edildiği anlamına gelebileceği gibi, bir kez daha açılış töreni yapma fırsatı da veriyordu. Yani bir olumlu, bir olumsuz tarafı vardı.
Ama bulunan çözüm karşısında, kendimi ters köşeye yatmış kaleci gibi hissettim.
Seferler iptal edilmeyecek, sefer süreleri fiili duruma uydurulacaktı. Yani artık Ankara-Sivas arası 2.5 saat değil, 4 saat sayılacaktı.
Çözüm “Yavaşlatılmış Hızlı Tren” de bulunmuştu.
Sefer süresi artık 4 saat sayılığından, kimse gecikmeden de bahsedemezdi.
***
Aslında “Yavaşlatılmış Hızlı Tren”i, “Hızlandırılmış Yavaş Tren”e tercih ederim.
Pamukova’daki kaza, bir “Hızlandırılmış Yavaş Tren” projesiydi.
Toplam 230 yolcudan 41 kişi ölmüş 89 kişi de yaralanmıştı
Yorum Yazın