İstanbul
Açık
10°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
35,5703 %0.23
37,0118 %1.45
104.559,93 %-0.196
3.095,36 0,44
Ara
Muhalif. ARAŞTIRMA Uçakların arkasında neden beyaz bir iz oluşur?

Uçakların arkasında neden beyaz bir iz oluşur?

Gökyüzüne baktığınızda uçakların arkasında beyaz bir iz bıraktığını görmüşsünüzdür. Peki bunun neden olduğunu biliyor musunuz?

Soğuk bir kış ayını geride bıraktıktan sonra bol güneşli yaz aylarına girmeye hazırlanıyoruz. Artık havada daha az bulut olacak ve açık bir gökyüzünden güneşin sıcak ışınlarını vücudumuzda hissetmeye başlayacağız. Böyle dönemlerde kafanızı gökyüzüne çevirdiğinizde mavinin yüzlerce farklı tonunu tek seferde görebilirsiniz. Bu muhteşem görüntü, biz farkında olmasak da hep bakış açımızda arka planımızı süslemeye devam eder.  Peki gökyüzüne bakarken bir uçağın geçip arkasında beyaz bir iz bıraktığını hiç fark ettiniz mi?

Bazı uçaklar, yollarına devam ederken arkalarında zamanla kendiliğinden yok olan beyaz bir iz bırakır. Muhtemelen herkes bu görüntüyü defalarca kez görmüştür. Peki bu izin ne olduğunu düşündünüz mü? Bu konuya dair benim gibi pek çok insan akıl yürütmüştür. Çoğu kişi bu beyaz izin uçağın arkasında bıraktığı yakıt kalıntısı olduğunu düşünüyor, ancak aslında durum hiç de düşünüldüğü gibi değil.

Bazı uçaklar neden arkasında beyaz bir iz bırakır?

Uçakların arkasında beyaz bir iz bırakmasının asıl sebebi sıcaklıktır. Her uçağın çeşitli etkenlere göre irtifası değişiklik gösterse de genellikle bir uçak 30.000 ila 40.000 fit arasında; yani 9000 ila 12.000 metre aralığındaki yükseklikte uçar. Yerde hava günlük güneşlik olsa da yükseğe çıktıkça hava da soğur. Hatta hava, uçakların uçtuğu 10.000 metre yüksekliklerde -50 dereceye kadar bile düşebilir. Uçakların motorları da bu soğuk havayı sıkıştırıp yakıtla birlikte yakarlar. Yanma işleminden sonra geride kalan hava ise egzozlarla dışarıya atılır. 

Normalde -50 derecelik bir ortama içinde su buharı da bulunan sıcak hava atıldığında bu su buharı -50 derecenin donduruculuğu ve düşük basıncın etkisiyle anında yoğunlaşıp katılaşır ve küçük buz parçaları haline döner. Bizler ise aşağıdan bir uçağı izlediğimizde arkasında beyaz bir iz bıraktığını görürüz. Aslında gördüğümüz şey uçağın motorlarından içeri girip ısınan su buharının hızlı bir şekilde buz kristaline dönmesidir. Bir Boeing 747 uçağı saniyede yaklaşık 2,75 kg su püskürtür. Buradaki suyun beyaza dönme sebebi ise gaz halinden direkt katı hale; yani buz haline dönmesinden kaynaklanıyor.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *