İstanbul
Rain and snow
2°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
36,4592 %0.37
38,1983 %-0.2
96.345,99 %-2.078
3.438,13 0,27
Ara
Muhalif. BİLİM - TEKNOLOJİ "Kıyamet Buzulu" için son 5 yıl uyarısı!

"Kıyamet Buzulu" için son 5 yıl uyarısı!

ABD'li bilim insanları, Antarktika'daki en büyük buzullardan biri olan Thwaites'in ön kısmında büyük ve tehlikeli bir çatlak tespit etti

Okunma Süresi: 3 dk

Küresel deniz seviyelerindeki büyük etkisinden dolayı "Kıyamet Buzulu" olarak da anılan yapının gelecek beş yıl içinde bir arabanın ön camı gibi parçalanabileceği açıklandı.

Araştırmacılar, deniz seviyelerindeki ani artışların birbiri ardına felaketlere yol açabileceği konusunda uyardı.

ABD'li bilim insanları, Antarktika'daki en büyük buzullardan biri olan Thwaites'in ön kısmında büyük ve tehlikeli bir çatlak tespit etti. 

Yeni veriler, okyanusların ısınmasının Thwaites Doğu Buz Sahanlığı'nın (TEIS) buzulun geri kalanına tutunması için bir sabitleme noktası görevi gören denizaltı sığlığı veya kıyısı üzerindeki kontrolünü kaybetmesine neden olduğunu gösteriyor. 

"Deniz seviyesinin yükselmesine katkısı yüzde 25'e kadar artacak"

Amerikan Jeofizik Birliği'nin yıllık toplantısında sunulan uydu görüntülerinde, TEIS boyunca uzanan birkaç büyük ve çapraz çatlaklar yer aldı. Araştırmacılar, sunum sırasında "Bu yüzen buz rafı parçalanırsa, Thwaites Buzulu’nun erimesi hızlanacak ve deniz seviyesinin yükselmesine katkısı yüzde 25'e kadar artacak" dedi.

Uluslararası Thwaites Buzulları İşbirliği'nin (ITGC) ABD baş koordinatörü buzul bilimci Prof. Dr.  Ted Scambos ise, "Muhtemelen on yıldan kısa bir süre içinde buzulun önünde dramatik değişiklik artacak" dedi.

Hem yayınlanmış hem de yayınlanmamış çalışmaların bu yöne işaret ettiğini bildiren Scambos, “Bu, durum Thwaites'in hızını artıracak ve buzulun tehlikeli kısmını etkili bir şekilde genişletecek” diye konuştu.

Bununla birlikte, çalışmanın başyazarı Oregon Eyalet Üniversitesi'nden Erin Pettit, büyüyen çatlağın, tıpkı bir otomobilin ön camı gibi çatlayarak yüzlerce küçük parçaya ayrılacağı konusunda uyardı.

Petit şunları söyledi: "Buz rafının daha zayıf ve daha güçlü alanlarını haritaladık. Kırıkların buz tabakasında hızla ilerleyebileceğini modelledik. Sonuçta, beş yıl gibi kısa bir süre içinde, rafın parçalanacağını öngörüyoruz. TEIS'in orta kısmı, buz akışına paralel olarak hizalanmış belirgin bir bazal kanalın yüzey ifadesi dışında, belirgin yüzey yarıkları ve pürüzsüz yüzey topografyasına sahip değildir. 

Bu pürüzsüz yüzeye rağmen, yere nüfuz eden radar, yerel hidrostatik dengede olmayan çok sayıda bazal yarık dahil olmak üzere zayıf bir ince buz bölgesi ve karmaşık bazal topografya gösteriyor. Bu yerel dengesizlik, buz sahanlığının bu kritik bölümünü daha da zayıflatan yüksek dikey kesme gerilmelerinin varlığını kanıtlıyor.” 

Diğer taraftan uzmanlar, “Kıyamet  Buzulu”nun erimesinde tek sorumlunun küresel ısınma olmadığını aktardı. Ağustos ayında yapılan farklı  bir araştırma, Thwaites Buzulu'nun iklim değişikliği etkisinin yanı sıra Dünya'nın kendisinden gelen ısı nedeniyle eridiğini buldu.

Deniz seviyesinin yükselmesi üzerindeki etkisinden dolayı “Kıyamet Buzulu”  olarak adlandırılan Thwaites Buzulu, Batı Antarktika'nın 16 ila 25 km derinliğinde olduğu için, Dünya'nın kabuğundan gelen ısı ile çarpışıyor.

Öte yandan, New York Times tarafından NASA JPL'den alınan veriler kullanılarak yapılan 2017 analizine göre, Thwaites Buzulu 1980'den bu yana en az 600 milyar ton buz kaybetti.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *