İstanbul
Orta şiddetli yağmur
7°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
35,4679 %-0.04
36,6762 %0.23
3.511.629 %2.251
3.057,91 0,15
Ara
MUHALIF GAZETECILIK GÜNDEM Fiyatları Allah mı belirler?

Fiyatları Allah mı belirler?

Diyanetin medyaya "Fiyatları Allah belirler" şeklinde yansıyan açıklamasını Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. İbrahim Maraş, Muhalif için değerlendirdi.

Muhalif. Özel - İnanç Uysal

Diyanetin medyaya "Fiyatları Allah belirler" şeklinde yansıyan ve özellikle sosyal medya da ciddi şekilde gündem olan açıklamasını Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Felsefe ve Din Bilimleri bölümü öğretim üyelerinden Prof Dr. İbrahim Maraş'la konuştuk

Birkaç gün önce diyanetin, "Fiyatları Allah belirliyor şeklinde kamuoyuna yansıyan  fetvası ciddi tartışmalara neden oldu. Diyanetin fetvası doğru mu?

“Cumhuriyet gazetesinin Diyanet’in bir kararı ile ilgili haberi kasıtlı olarak eksik ve yönlendirmeli bir haber. Yani Diyanet'in kararı tam bu şekilde değil. Ancak bizim burada üzerinde durmamız gereken  husus  olayın bir başka yönüne dair olmalı. Öncelikle Din İşleri Yüksek Kurulu her sorulan soruya cevap vermek zorunda değildir.

Ekonomik meseleler, devlet tarafından belirlenir. Kendi şartlarında ve hangi anlamda kullanıldığını bilmeden bir hadisi zikrederseniz. Herkesin kafasını karıştırırsınız ve haber olursunuz. Ekonomide, fiyat adaleti ve haksızlığa uğratmama ve uğramama esastır.

Üstelik Peygamberimiz, tıpkı bugünkü sebze meyve veya ekinler sahasında üreticinin aracılar tarafından zarar görmesine benzer şekilde, sabah erkenden ürünlerini pazara getiren köylülerden ürünlerin aracılarca çok ucuza alınmasını yasaklamıştır. 

Hele Diyanet’in kararda zikrettiği koyun satın alma ile ilgili diğer hadisin zikredilmesi ise tam bir fecaattir. Bunu zikredenler ticaret ehli olmayan iki kişi arasındaki sıradan bir ilişkinin bile sınırsız kâra kapı aralayabileceğine onay vermiş oluyorlar.

Diyanet, eğer “ticarette kar haddi yoktur” deyip, fiyatları belirleyen Allah’tır hadisini ve diğer hadisi buna dayanak gösterirse, kapitalizmin, sınırsız kazanmanın ve hatta ticaret ehli olmayan herkesin birbirini kazıklamasına yol açmış olur.

O hadisteki anlam, istediğiniz kadar kâr edebilirsiniz anlamında değildir. O dönemde bazı ekonomik şartlardan (belki kıtlık, mal azlığı vb.) dolayı fiyatlar artmış olabilir. Peygamberimizin sözü buna dairdir. Yani hadis vardır ancak diyanetin yaptığı şekilde yorumlanmamalıdır.”

Peki İslam ekonomisi bu konuda asıl olarak ne öneriyor?

“Bizim geleneğimizde Ahiler, hem standart belirlemişler hem de aynı standartlardaki ürünlerin fahiş fiyatlara satılmasını engellemişlerdir. Elbette ticarette hürriyet esastır, ancak bu, kamu zararına olamaz. Devlet bunun için vardır.

Diyanet’in bir başka büyük sorunu, daha tam bir devlet yapılanmasının bile oluşmadığı dönemdeki uygulamaları mutlak kabul ederek bugünkü problemleri çözebileceğini zannetmesidir. Bunu yaparak hem kendine hem dini anlayışa zarar vermektedir.

Son olarak, bir kez daha söylüyoruz, İslam ekonomisi diye bir şey yoktur. Ekonomi, ekonomidir. İnsanidir ve toplumsaldır. Bu sorunu çözecek iktisatçılardır. Burada kamunun yararı gözetilerek gerektiğinde aynı mallar farklı oranlarda da ticarete konu olabilir.”

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *