İstanbul
Hafif yağmur
17°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
36,6737 %0.09
40,0402 %0.36
3.537,48 % 0,60
83.320,00 %0.239
Ara
Muhalif. SPOR Formula 1'de Daha Çekişmeli Yarışlar Vaat Eden 2021 Kural Değişiklikleri

Formula 1'de Daha Çekişmeli Yarışlar Vaat Eden 2021 Kural Değişiklikleri

Hemen her sporda olduğu gibi Formula 1'de de kurallar zaman zaman değişiklikler gösteriyor. Bir kısmı 2022 yılına ertelenmiş olsa da Formula 1'de bu yıldan itibaren geçerli olacak pek çok önemli kural değişikliği bulunuyor.

Okunma Süresi: 5 dk

Formula 1'de son yıllarda Mercedes AMG Petronas takımının otomobilleri büyük bir üstünlük kurmayı başarmıştı. Hatta bu üstünlük nedeniyle Lewis Hamilton'ın üst üste kazandığı şampiyonluklarda aslan payını otomobile verenler çoktu.

Yeni sezonda aslında şimdiye kadarki en kapsamlı kural değişiklikleri yapılacak ve Formula 1, daha önce hiç olmadığı kadar değişecekti. Yaşanan koronavirüs pandemisi nedeniyle kuralların en azından bir kısmı 2022 yılına sarktı. Değişikliklerin tam olarak uygulandığı otomobilleri görmemiz için 2022 yılını beklememiz gerekecek.

2021 Kuralları

DAS sistemine veda ediliyor

Daha önce sadece Mercedes'in sahip olduğu DAS teknolojisi, aracın lastik ısısını ayarlamak başta olmak üzere pek çok alanda büyük fark yaratan, oldukça da pahalı bir teknolojiydi. Bu yıl Formula 1'de takımların daha fazla rekabet etmesini yasaklayan yönetim DAS sistemini de yasakladı.

Arka fren kanatçıkları kısalıyor

Araçların bazı ufak değişiklikleri bu yıl da karşımıza çıkıyor. Bunlardan biri de araçların arka frenlerinde bulunan kanatçıkların boyutlarının kısaltılması. Bu yapılar çok küçük olsa da aracın yere basma kuvvetini ciddi şekilde etkileyebiliyor. Amaç da bu etkiyi azaltmak.

Token sistemiyle değişim

Bu yıl masrafları kısmak isteyen F1 yönetimi ve Liberty Medya, araçlarda hangi parçaların değiştirilebileceğini belirledi ve takımlara da bazı token hakları tanıdı. Ekipler, kullandıkları tokenlar ile araçlarında belli bir kısmı değiştirebilecek, geri kalanına dokunamayacak.

Doğrudan parça almaya son

2021 yılı için dikkat çeken noktalardan biri de takımların birbirlerinin teknolojilerini kullanmasının zorlaşması. Racing Point'in daha önce Mercedes'in 1 yıl önceki aracını neredeyse tamamen kopyalaması gibi durumlardan rahatsız olan F1 yönetimi, bu noktada yeni kurallar koydu. LTC olarak adı verilen parçalar artık her takıma açık olmak ve gözlem ya da test yoluyla üretilmek zorunda. Yani Mercedes'ten görüp benzer kanat yapabilirsiniz ama kanadı gidip de Mercedes'ten alamazsınız.

Tersine mühendisliğe son

Bir önceki maddeyle bağlantılı olarak artık "tersine mühendislik" yaparak rakip otomobillerin sırrını çözmek yasal sınırın dışına çıkarıldı. Buna 3 boyutlu kameralar gibi teknolojiler yardımıyla rakip araçların ya da motorlarının örneklerini çıkarmak da dahil edildi. Bu yılın başında büyük oranda geçen yıldan gelen araçları görecek olsak da yıl içerisinde ilginç geliştirmeler ortaya çıkabilir.

2022'ye Ertelenen Kurallar
Para saçma döneminin sonu: Harcama Limiti

Bu yılki belki de en önemli değişiklik harcama limiti oldu. Formula 1 gittikçe küçülme planını uygulamaya koydu. Böylece Mercedes ve Ferrari gibi büyük takımların kabaca parayı basıp daha iyi arabalar yapmasının önüne geçilmesi amaçlanıyor. Takımlar en fazla 175 Milyon Dolar harcama yapabilecek. Öte yandan bu limite pilot maaşlarının ve takımların belli çalışanlarının dahil olmadığını da belirtelim. Aslında bu limit 2021'de de uygulanacak. 

Değişen lastik tasarımı

Formula 1 araçlarının maliyetlerini arttıran kalemlerden biri de aslında lastikler. Yeni dönemde kullanılacak lastikler daha büyük jantlara sahip olacak. Lastiklerin kalınlığı azalacak. Artık lastiklerin araç tasarımındaki etkisinin de azaltılması sağlanmış olacak.

Kirli hava neredeyse tarih oluyor

Bu yıl araçlarda yapılacak olan tasarım değişiklikleriyle araçların birbirlerine daha yakın seyredebilmesi sağlanacak. Geçtiğimiz sezon arkadaki aracın yere basma kuvvetini %50 kaybetmesine neden olan türbülans bu yıl %5'e kadar inecek.

Yer basıncı kavramı hayatımıza giriyor

2021 yılında uygulanmaya başlayacak olan kural değişimleri ile birlikte, araçların altında bulunan kanallarda da değişiklikler yapılacak. Böylece geçmişte de örnekleri bulunan yer basıncı/yer etkisi geri dönmüş olacak. Araçların altındaki kanallar otomobillerin vantuz gibi yere yapışabilmesini sağlayacak.

Kanatlar değişiyor

Formula 1 araçlarında aerodinamik açıdan önemli yeri bulunan ön kanat yeni dönemde 4 parça olacak şekilde tasarlanacak. Ön kanat kenarlığının kanatla olan bağlantısı da değişiklik gösterecek. Arka kanatta da tek basamak merdiven olarak tasvir edilen, kıvrılarak şasiye bağlanan tek parça bir yapı kullanılacak.

Parçalanmaya karşı esnek yapı

Araç gövdesindeki bir başka önemli değişiklik de gövde yapısında olacak. Pistin kazalardan sonra kirlenmesini azaltmak, parçaların dağılmasını engellemek için yeni dönemde daha esnek bir tasarım kullanılacak. Böylece parçaların savrulmasının önüne geçilmesi planlanıyor.

Testlere kısıtlama geliyor

Formula 1 araçlarının temel üretim mantığı, belli bir sürede en yüksek verimi almak üzerine inşa edilmişti. Bu yüksek verimliliği elde edebilmek için de testler yapılması gerekiyor. Testlerin sayıları azaltılacak, böylece harcamalar da düşecek. Yakıt pompası ve diğer alakalı sistemler de standart haline getirilecek. Daha yüksek sıradaki takımlar daha az test yapabilecek.

Yarış haftasonları kısalıyor

Yarış haftasonları aslında perşembe gününden başlıyordu. İlk gün yapılan teknik detay incelemesi ve kontroller de cuma sabahına taşınacak. Böylece takımların daha az masraf etmesi sağlanacak. Basın toplantıları da bu süreç içerisinde yapılacak. 

Fren setlerine kısıtlama

Ekipler bundan sonra her yarış haftasonunda bir fren seti kullanabilecek. Ekstra durumlarda, ek fren seti kullanacak olan pilota sıralama cezası uygulanacak. Motorun genel tasarımı korunsa da, sırf motoru güçlendirmiş olmak için takılan parçalara da kısıtlama getirilecek. 

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *